Artykuł zaktualizowany 4 lutego 2021
Rozwijając swój biznes musisz liczyć się z tym, że będzie o nim głośno i nie zawsze będą to same pozytywne opinie, które jako przedsiębiorca chcesz słyszeć. Żyjemy w czasach, gdzie szybko dzięki funkcjonowaniu Internetu każdy z Twoich potencjalnych klientów lub kontrahentów może dać znać światu co sądzi na temat Twojej firmy.
Warto z tej możliwości korzystać kreując , szczególnie gdy są to opinie podkreślające wyjątkowość marki, wysoką jakość produktów bądź świadczonych usług. W ten sposób tworzy się baza rekomendacji, która może przekładać się na wzrost zainteresowania klientów oraz rosnące zyski.
Niestety jest również ciemna strona tego sposobu komunikacji. Tak jak łatwo jest pisać o wybranym biznesie pozytywnie równie łatwo jest pozostawić garść negatywnych komentarzy w sieci. Szczególnie warto tutaj zwrócić uwagę na publikacje tego typu opinii na branżowych serwisach. To prawdziwy cios dla wizerunku firmy w Internecie, gdy właśnie tam zaczyna pojawiać się nieprzebierający w słowach hejter. W końcu są to portale odwiedzane przez potencjalnie zainteresowane Twoją marką, produktami czy usługami osoby.
Moderacja stron internetowych – poprawa wizerunku firmy
Kiedy hejt rośnie w siłę i monitorując opinie na temat swojego biznesu w sieci widzisz znaczący wzrost negatywnych wzmianek na jej temat, koniecznie zacznij się im uważnie przyglądać. Jeżeli negatywne opinie mają uzasadnienie i rzeczywiście zaniedbałeś kwestie obsługi klienta, wypuściłeś wadliwy towar lub źle wykonałeś usługę to mają one prawo się pojawić i trzeba na nie odpowiedzieć w profesjonalny sposób. Znacznie gorzej, gdy Twój biznes, pracownicy lub Ty sam w żadnym stopniu nie zawiniliście, a w sieci zaczynają pojawiać się publikacje znacząco uderzające w wizerunek firmy w Internecie. Im jest ich więcej, im szybciej i częściej się pojawiają tym gorzej. Hejt szybko rośnie w siłę tworząc czarny PR Twojej działalności.
Doskonałym przykładem tego typu zjawiska są serwisy opiniotwórcze takie jak Znany Lekarz czy Gowork, a także media społecznościowe z Facebookiem na czele. Nierzadko trzeba w takiej sytuacji postawić na moderowanie stron internetowych, którym powinna zajmować się profesjonalna agencja PR. Z pomocą ekspertów usuwanie negatywnych opinii w Internecie przebiega szybko i skutecznie bez obaw, że coś pójdzie nie tak. Moderowanie stron internetowych w współpracy z administratorami znanych serwisów to obecnie standard, który sprawia że poprawa wizerunku firmy w sieci nastaje już po pierwszych działaniach ze strony administratorów znanych serwisów.
Doświadczona agencja pr doskonale wie, jak napisać do moderatorów na Znany Lekarz oraz jak napisać do administratora GoWork i innych popularnych portali branżowych, aby uzyskać pożądany rezultat. Administrator serwisu na uzasadnioną prośbę agencji usunie nieprzychylne wzmianki i zablokuje nagminnie hejtujących użytkowników portalu.
Samodzielna moderacja stron internetowych może okazać się bezskuteczna. Nie zdołasz usunąć czyjegoś komentarza czy wpisu bez uprawnień administratorskich. Natomiast wysyłanie próśb o skasowanie negatywnej opinii bądź usunięcie chamskiego komentarza np. na Facebook’u do administratorów przez Kowalskiego nierzadko kończy się fiaskiem, bo robi to na własną rękę. Zapamiętaj, że mimo iż w sieci znajdziesz kontakt oraz podpowiedzi, jak napisać do administratora Facebook’a to wcale nie oznacza że spotka się to z jakąkolwiek reakcją. A w przypadku hejtu czas jest na wagę złota! Im dłużej negatywne opinie pozostają w Internecie tym większa jest szansa na pojawienie się kolejnych nieprzychylnych wzmianek oraz wzbudzenie dyskusji kreującej czarny PR marki.
Ślepe na takie aktywności internautów nie pozostaje SEO PR w tym zakresie działań marketingowych będzie wyglądał z dnia na dzień coraz gorzej. Zamiast zastanawiać się, jak napisać do moderatorów na Facebook’u lub innym znanym serwisie branżowym, zaoszczędź czas i pozwól na działanie specjalizującej się w kryzysowej komunikacji i moderowaniu treści agencji pr. Dzięki temu skutecznie zahamujesz szerzenie się nieprzychylnych wzmianek.
Hejt pojawia się w każdej branży
Hejt pojawia się w każdej branży! Nierzadko wykwalifikowany lekarz, który zauważa negatywne wpisy chce wiedzieć, jak napisać do administratora Znany Lekarz ( to miejsca gdzie pacjenci wymieniają się informacjami na temat specjalistów). Często niejeden medyk wpisuje w wyszukiwarkę Google hasło: usuwanie lekarz opinie czy znany lekarz usuwanie opinii, po to aby wejść na pole bitwy z hejterami. Niestety na Znany Lekarz kasowanie opinii jakie mogą się pojawiać niczym grzyby po deszczu wymaga sporej wiedzy, nakładu czasu, odpowiednich narzędzi. Dotyczy to również wszelkich innych serwisów specjalistycznych. Dlatego takie zadanie najsprawniej wykona agencja PR.
Przeważnie gorączkowe szukanie rozwiązania problemu w pojedynkę jest jak walka z wiatrakami. Przykład? Znany Lekarz i opinie o portalu zawierającym niejedną referencję na temat wielu specjalistów to nie pierwsze i nie ostatnie miejsce, gdzie usuwania negatywnych opinii w Internecie wymaga bezpośredniego kontaktu z moderatorem. Nie jest on łatwy da osób spoza agencji PR. Problem z hejtem zdarza się też pracodawcom, którzy nie wiedzą jak napisać do moderatorów GoWork (jednego z najpopularniejszych serwisów podejmujących temat pracy), z prośbą o likwidację niezgodnych z prawdą zarzutów czy pomówień. Tutaj również szybciej zadziała agencja PR niż wspomniany Kowalski. Zapamiętaj, że nigdy nie jesteś sam w tego typu sytuacji! W dzisiejszych czasach hejt i czarny PR dotyczą każdego, najważniejsze by wiedzieć jak się przed nimi efektywnie bronić i do kogo uderzyć takiej pomocy szukając.
Polecamy skontaktowanie się z Warsaw Media House. To agencja PR z Warszawy, która do każdego ze swoich klientów podchodzi w indywidualny sposób. Moderowaniem treści oraz monitoringiem Internetu Warsaw Media House jako agencja PR zajmuje się od kilku lat. Zrealizowała już setki projektów wizerunkowych dla różnych branż m.in. firm medycznych, edukacyjnych oraz przedsiębiorstw finansowych. Specjaliści trzymają rękę na pulsie 24h, dzięki czemu możesz spać spokojnie nie martwiąc się o wizerunek swojej marki. W Warsaw Media House cena za moderowanie treści i walkę z hejtem jest ustalana od 600 zł netto, co stanowi niewielki koszt w porównaniu ze stratami wizerunkowymi wynikającymi z utraty reputacji.
O autorze:
Piotr Sulewski, Prezes Zarządu Warsaw Media House sp. z o.o. sp.k. Absolwent Uczelni Łazarskiego na kierunku Zarządzanie projektami, gdzie zdobył również tytuł MBA (Master of Business Administration). Obecnie studiuje analizy marketingowe w Akademii Leona Koźmińskiego. Jest doświadczonym praktykiem biznesu – zarządza i koordynuje pracą Spółki. Specjalizuje się w analizie danych i reklamie online. Wierzy, że największą wartością firmy są ludzie dlatego docenia osoby z pasją, które wykazują inicjatywę i zaangażowanie. Zaprasza do swojej sieci zawodowej na Linkedin.
Warsaw Media House sp. z o.o. sp.k, ul. Wrzesińska 12 lok 1, 03-713 Warszawa (Port Praski).
LinkedIn, Facebook, Instagram