redukcja-wagi

Kulinarny reżim w walce z dodatkowymi kilogramami

Artykuł zaktualizowany 5 kwietnia 2022


Dieta kopenhaska to wymagająca dieta opierająca się na rygorystycznych zasadach, ceniona za szybko widoczne efekty i wybierana przez osoby chcące stracić kilogramy w dość krótkim czasie. Tak jak w przypadku każdej diety powinniśmy przeanalizować jej zasady i wziąć pod uwagę możliwe skutki uboczne. Odchudzanie to zwykle długotrwały proces, warto więc zastanowić się jaki rodzaj diety będzie dla nas odpowiedni i bezpieczny.


Czym jest dieta kopenhaska?

Dieta ta opiera się na sporym deficycie kalorycznym, gdyż w trakcie jej trwania spożywamy zaledwie 500-800 kcal dziennie. Trwa 13 dni, a w jadłospisie znajdziemy głównie produkty mięsne, kawę, jajka ugotowane na twardo i niewielką ilość warzyw. Kluczowe zasady tej diety to:

  • ograniczenie posiłków do 3 dziennie, spożywanych o określonych porach – pierwszy w godzinach 8:00-9:00, drugi między 12:00 a 14:00, trzeci pomiędzy 16:00 a 18:00,
  • wypijanie co najmniej 2 litrów wody dziennie,
  • zakaz używania przypraw,
  • dozwolone jest używanie suplementów i multiwitamin,
  • zakaz uprawiania sportu podczas trwania diety,
  • dozwolone jest zmienianie kolejności posiłków w ciągu dnia, nie można natomiast zmieniać kolejności dni diety.

Nie jest zalecane stosowanie tej diety częściej niż raz na dwa lata. W przypadku nieuwzględnienia którejś z zasad należy przerwać dietę. Powrót do niej jest możliwy, natomiast należy zrobić to nie wcześniej niż po 3 miesiącach.

Efekty i skutki uboczne diety

Wśród wielu opinii na temat diety kopenhaskiej możemy bardzo często spotkać się z tą dotyczącą zrzucania zbędnych kilogramów w krótkim czasie. Przyjmuje się, że bezpieczne tempo odchudzania to ubytek 0,5-1 kg masy ciała w ciągu każdego tygodnia. Pozwala to zachować równowagę metaboliczną organizmu i zminimalizować skutki uboczne. Jak w tym kontekście wypada dieta kopenhaska efekty tej diety są dość szybko zauważalne z uwagi na jej niską kaloryczność i może to być nawet 8 kg mniej w ciągu trwania diety. Chociaż wynik wydaje się być imponujący to często w tym przypadku, jest związany z utratą wody, a nie tkanki tłuszczowej. Dieta kopenhaska wytrąca z organizmu wiele wartościowych składników takich jak np. witaminy, omega-3, makro i mikroelementy. Na dłuższą metę ciężko jest funkcjonować z ich niedoborami. Z kolei im większy jest ciężar wyjściowy ciała, tym też zapotrzebowanie na konkretne składniki będzie większe, a ich ubytek bardziej drastyczny.

Czy warto stosować dietę kopenhaską?

Zrzucanie nadprogramowych kilogramów powinno odbywać się w sposób racjonalny. Spektakularnych efektów, które nie znikną zaraz po zakończeniu odchudzania, nie da się uzyskać z dnia na dzień. Istnieje wiele rodzajów diet i każda z nich znajdzie swoich zwolenników oraz będzie miała swój sens, o ile również do niej podejdziemy z umiarem. Dieta kopenhaska nie sprawdzi się jednak na dłuższą metę. Zamiast upragnionej szczupłej sylwetki, możemy bowiem doprowadzić do wyniszczenia organizmu, czyli poważnego stanu, który zagraża nie tylko zdrowiu, ale i życiu. Codzienna dieta powinna być przede wszystkim zdrowa i dobrze zbilansowana, czyli dostarczać naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników zgodnych z zapotrzebowaniem na nie. Nie mniej ważne są także prawidłowe nawyki żywieniowe. Spożywając regularnie małe porcje posiłków w konkretnych odstępach czasowych, dobrze przeżuwając pokarm w jamie ustnej oraz odstawiając na bok produkty z dużą zawartością węglowodanów w składzie – z pewnością ustabilizujemy swoją wagę na właściwym poziomie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.