mechanik wlewa olej do silnika samochodu

Jaki olej silnikowy wybrać?

Artykuł zaktualizowany 31 marca 2020


W każdym aucie musimy systematycznie wymieniać rozmaite płyny. Jaki olej silnikowy wybrać? Podpowiadamy!


Dlaczego olej silnikowy jest taki ważny?

W każdym pojeździe mamy specjalny pojemnik na olej silnikowy. Ten płyn jest niezwykle ważny, ponieważ zapewnia właściwą pracę jednostki napędowej. Przede wszystkim zmniejsza tarcie, chłodzi, redukuje hałas pracy silnika, jak i minimalizuje opory. Do tego odprowadza zanieczyszczenia, które następnie zatrzymują się bezpośrednio na filtrze.

Systematyczna wymiana oleju silnikowego pozwala przedłużyć trwałość i sprawność naszego silnika. Ważny jest również właściwy poziom tej substancji, a także wydajna praca pompy olejowej, dzięki temu będzie zapewnione odpowiednie ciśnienie, które wpływa na smarowanie.

Wybieramy odpowiedni olej silnikowy

Kiedy przyszedł czas na wymianę oleju silnikowego trzeba wybrać odpowiedni wariant. Ten produkt składa się głównie z bazy olejowej (około 80%). Miej więcej 6% to regulatory lepkości, które określają zachowanie tego płynu w danej temperaturze. Reszta są to dodatki uszlachetniające. Natomiast nowoczesne środki zawierają jedynie olej syntetyczny, i tu co ważne, podstawa w całości to wynik syntezy chemicznej.

Instrukcja samochodu skrywa nie tylko wskazówki dotyczące korzystania z poszczególnych funkcji pojazdu, ale także zalecenia producenta co do stosowania lub wymiany wszystkich rodzajów płynów. Mogą to być specyfikacje ogólne (kiedy wymienić i ile nalać) lub bardziej sprecyzowane, czyli polecenie środków danej marki. To pozwala nam szybko w wyszukiwarce internetowej sprawdzić cenę kilku ofert i dokonać zakupu najkorzystniej ze wszystkich. Pamiętaj, że kiedy potrzebujesz 4 litry na wymianę musisz mieć około 1 litr w zapasie na dodatkową dolewkę.

Co w sytuacji, gdy nie mamy dostępu do instrukcji, a zatem nie wiemy, jaki preparat należy wybrać? Spokojnie, ponieważ jest proste wyjście z tej sytuacji. W sieci są specjalne wyszukiwarki olejów, które pojawiają się przede wszystkim na stronach producentów. Wypełniasz jedynie pola:

  • marka auta
  • rocznik
  • pojemność silnika
  • rodzaj paliwa, jaki tankujesz.

Te dane wystarczą, aby wyszukiwarka wskazała nam odpowiedni typ oleju silnikowego. Mało tego poleci nam sugerowaną pojemność, jak i produkty danej marki. Co więcej w ten sam sposób jesteśmy w stanie sprawdzić inne specyfikacje, na przykład oleju przekładniowego stosowanego do skrzyni biegów.

Ostatnim rozwiązaniem jest weryfikacja informacji na forach, czy grupach. Tam właściciele pojazdów dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Choć trzeba uważać, ponieważ specyfikacja producenta to jest jedyne wiarygodne źródło informacji! Dobrze jest zatem, gdy ktoś zrobi zdjęcie instrukcji i udostępni je szerszemu gronu.

Olej do silnika  – od czego powinien zależeć nasz wybór?

Do nowoczesnych pojazdów z silnikiem benzynowym stosujemy oleje syntetyczne o najwyższej jakości, które są odporne na wysokie temperatury. Ten typ szybko rozprowadza się tuż po odpaleniu silnika, a to w przypadku wersji turbodoładowanych jest niezwykle ważne. Nie zaleca się natomiast wlewania olejów mineralnych!

Używane auta mające więcej niż 10 lat powinny być napełniane olejem silnikowym półsyntetycznym. Jest to najbezpieczniejsze rozwiązanie, niebywale często stosowane w pojazdach starszej generacji.

Samochody z instalacją gazową wymagają specjalnego oleju silnikowego przeznaczonego do aut z LPG. Są one ciut droższe niż klasyczne wersje do benzynowych silników, ale posiadają lepsze właściwości smarne.

Do tak zwanych dieslów spokojnie można nalać olej silnikowy do starszych typów benzynowych. Jednak nowsze auta z turbodieslem potrzebują wyższej jakości środków. Duży wpływ na dobór preparatu ma stopień rozbudowania układu oczyszczania spalin.

Auta z dość dużym przebiegiem z czasem potrzebują oleju silnikowego o zwiększonej lepkości. Ten zabieg pozwoli nam nie tylko ograniczyć zużycie tego środka, ale również zmniejszy natężenie hałasu wytwarzanego przez jednostkę napędową.


 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *