Artykuł zaktualizowany 31 sierpnia 2019
Wiosna to dobra pora roku na wszelkiego rodzaju przeglądy i naprawy w naszych samochodach. Tym bardziej że sezon letni za pasem i niedługo będziemy chcieli wyruszyć wraz z rodziną na urlop. Klimatyzacja przez wiele miesięcy jesienno-zimowych nie używana, teraz właśnie najbardziej może się przydać.
Serwis klimatyzacji należy wykonywać okresowo, a przynajmniej raz w roku po zimie. Zakres prac zależy w dużej mierze, czy jest ona sprawna, czy wymaga pewnych napraw. Jeżeli nasza klima dobrze działa, to wystarczy jedynie czyszczenie układu i wymiana filtra kabinowego.
Kontrola układu klimatyzacji
Sprawdzenie poprawności działania i ciśnienia w układzie oraz poprawności działania elektroniki pokładowej ( dotyczy nowych modeli), to podstawowe elementy przeglądu układu klimatyzacyjnego w naszym samochodzie. Należy je wykonywać raz na rok, aby upewnić się, czy wszystko działa. W trakcie tej kontroli wykrywane są usterki, które należy usunąć podczas prac serwisowych.
Jeżeli wszystko jest w porządku, to serwisant jedynie odgrzybia cały układ oraz wymienia filtr kabinowy. A gdy sprawność naszej klimatyzacji spadła po zimie, należy sprawdzić następujące elementy.
Diagnoza elektroniki pokładowej
Elektronika pokładowa dotyczy samochodów z automatyczną klimatyzacją, czyli właściwie wszystkich nowych modeli klasy premium. Serwisant podłącza tester do gniazda diagnostycznego i odczytuje ewentualne błędy sterownika klimatyzacji. Sterownik klimatyzacji odczytuje i zapisuje w pamięci informacje o spadku ciśnienia w układzie oraz innych anomaliach.
Czynnik roboczy i układ próżni
W ciągu roku ulatuje z układu około 10% czynnika roboczego. Dlatego okresowo musi być on uzupełniany na nowo. Po odessaniu czynnika i jego zważenia, na podstawie książki serwisowej możemy wywnioskować, czy ulatnia się on w sposób naturalny, czy za szybko. Jeżeli czynnika w układzie jest za mało, świadczy to o nieszczelności.
Maszyna wypompowująca czynnik wytwarza w układzie próżnię, która jednocześnie osusza z wilgoci cały układ. Biorąc pod uwagę pewien okres, przy którym próżnia może się utrzymać, stacja serwująca jest w stanie zdiagnozować nieszczelność układu. Próżnia powinna trwać ok. 30 minut, wtedy jest pewność, że układ jest całkowicie suchy i szczelny. W trakcie tego okresu mechanik jest w stanie wykryć nieszczelności w układzie.
Kolejnym działaniem jest napełnienie układu nowym czynnikiem roboczym, do którego również dolewamy olej do smarowania kompresora. Olej musi być dobrany do odpowiedniego rodzaju i modelu kompresora.
Sprawdzanie wydajności klimatyzacji
Najlepszym sposobem na sprawdzenie wydajności klimatyzacji jest pomiar temperatury. Specjalny termometr jest umieszczany w kratce wentylacyjnej. Po zamknięciu drzwi kabiny, klimatyzację ustawia się na maksymalne chłodzenie i mierzy się czas osiągnięcia zadanej temperatury i jej wartość. Dzięki temu możemy określić wydajność całego układu.
Wymiana filtra kabinowego, osuszacza i odgrzybianie
Odgrzybianie i wymiana filtra to niezbędne czynności przy serwisie klimatyzacji. Filtry kabinowe wytrzymują 1 rok i po takim czasie należy je wymienić. Odgrzybianie zaś przeprowadza się chemicznie lub ozonuje się cały układ. Ta druga metoda jest coraz bardziej popularna, ponieważ jest skuteczniejsza i bezpieczna dla zdrowia. W aucie umieszcza się urządzenie, zwane ozonerem, które jest włączone na określony czas. Ozon zabija wszelkiego typu zarazki, grzyby i inne żywe organizmy w kabinie kierowcy. Po tym procesie samochód jest dokładnie wietrzony.
Osuszacz należy wymieniać co 2-3 lata. Wymiana do końca nie jest prosta i łatwo tutaj o błąd. Po wyjęciu z pudełka nowego osuszacza trzeba go zamontować w ciągu 30 minut i wytworzyć ponownie próżnię. Po tym czasie nie nadaje się on już do użytku, ponieważ jest bardzo higroskopijny, tzn. szybko chłonie wilgoć z otoczenia.
Inne czynności serwisowe
Do innych czynności serwisowych należy m.in. zlokalizowanie nieszczelności w układzie i jej naprawa, płukanie układu brudów oraz kontrolę odpływu wody z parownika klimatyzacji.
Sprawna klimatyzacja w pojeździe jest bardzo ważna, szczególnie, gdy jeździ się w długie trasy. Zawodowi kierowcy, np. osoby pracujące przy transporcie, z pewnością doceniają ją, gdy przychodzą letnie upały.