polerka samochodowa

Jak wybrać polerkę do samochodu?

Artykuł zaktualizowany 4 kwietnia 2022


Polerka samochodowa jest podstawowym narzędziem do polerowania karoserii samochodu. Narzędzie to musi być mocne i ergonomiczne, które wytrzyma trudy codziennej pracy. Dlatego często mamy dylemat, jakie narzędzie polerskie wybrać.


Jakie są rodzaje polerek samochodowych?

W tym wypadku mamy do wyboru dwa rodzaje urządzeń:

Rotacyjne (obrotowe) przeznaczone dla profesjonalistów, ponieważ jego obsługa wymaga pewnego doświadczenia. Polerka wykonuje ruch obrotowy wokół własnej osi. Ten rodzaj urządzeń usunie nawet bardzo poważne wady lakieru i działa bardzo dobrze z mocno ściernymi pastami. Temperatura wytwarzana przy polerowaniu jest bardzo wysoka i łatwo uszkodzić powierzchnię w niepowołanych rękach. Prędkość obrotowa maszyny rotacyjnej może być od 600 do 3000 obr/min.

Dual Action DA inaczej orbitalno- rotacyjna. Działanie tej polerko samochodowej oparte jest na ruchach pada po orbitach w kształcie elipsy i niewymuszonym ruchu rotacyjnym. Ten sposób polerowania lakieru wytwarza o wiele niższą temperaturę. Dzięki temu ryzyko uszkodzenia lakieru jest dużo mniejsze. Tego typu narzędzia poleca się początkującym. Niemniej jednak wypolerowanie lakieru urządzeniem Dual Action nie da nam efektu idealnie wypolerowanej karoserii samochodu. Gdy karoseria jest mocniej uszkodzona, to lepszym rozwiązaniem będzie użycie polerki rotacyjnej. Dual Action sprawdza się jako polerka samochodowa do lakierów średnio i mało zniszczonych. Zdaje również egzamin jako polerka wykańczająca lakierowanej powierzchni o mechanicznego nałożenia wosku lub politury. Osiąga obroty na poziomie 2000-5500 obr/min.

Polerka samochodowa- na co zwrócić uwagę?

Na rynku mamy wiele ofert i producentów tych narzędzi. Przy wyborze konkretnego modelu warto zwrócić uwagę na kilka parametrów:

  • waga urządzenia- praca z polerką to czasochłonna i żmudna robota. Dlatego urządzenie to nie powinno być dla nas za ciężkie. Taka maszyna powinna ważyć w zakresie 1,9- 2,5 kg.
  • moc urządzenia-  polerka powinna dysponować odpowiednio wysoką mocą, aby praca nią była bezproblemowa. Zatem ten parametr wpływa znacząco na dobrą pracę maszyny. Co prawda obecnie na rynku pojawiają się polerki o małej mocy silnika, ale za to posiadają technologie w dużej mierze rekompensujące tę stratę np. stabilizacja obrotów, która pozwala komfortowo pracować urządzeniem nawet przy niskim zużyciu prądu.
  • skok (ruch orbitalny) – mały skok maszyny np. 9 mm, to optymalne rozwiązanie dla hobbystów. Dzięki temu możemy przeprowadzić korektę średnio zniszczonego lakieru i wykończenie go na bardzo wysokim poziomie. Średni skok maszyny to 12 mm.
  • zakres obrotów- duże wartości obrotów, tym lepsza praca. Przy tym warto również zwrócić uwagę na ich płynną regulację, która poprawia komfort pracy z równymi powierzchniami.
  • elektroniczny system stabilizacji obrotów, to parametr dość ważny. Przy dobrym układzie stabilizacji obrotów, ruch rotacyjny nie zaniknie nawet przy sporym docisku.
  • wolny start- dokładnie rozprowadzamy pastę bez rozrzutu.
  • długi przewód zasilający- optymalna długość 5 m.
  • ergonomia pracy- praca z tym urządzeniem może trwać nawet kilka godzin. Dlatego wygoda jest tutaj ważnym elementem. Przed zakupem postarajmy popracować z takim urządzeniem i sprawdzić jak się nam nim pracuje.

Dodaj komentarz