Spis treści
Artykuł zaktualizowany 5 listopada 2020
Świat otwiera przed nami coraz więcej możliwości. Jest to jedna z przyczyn, dla których rodzice wyjątkowo chętnie już od najmłodszych lat zapisują dzieci na zajęcia z języka angielskiego. W końcu jego znajomość jest już pewnego rodzaju standardem, a żeby się wyróżnić, należy znać biegle co najmniej dwa języki obce. Żeby wysiłek wkładany w edukację opłacił się, warto mieć świadomość jak ta nauka powinna przebiegać. Kiedy zacząć naukę, a kiedy wprowadzić podręczniki do angielskiego? Jak uczyć maluchy języka obcego? Dowiesz się tego poniżej!
Kiedy?
Ku rozczarowaniu zapewne wielu rodziców, nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi na to, kiedy dzieci powinny rozpocząć naukę języka angielskiego. Wszystko zależy od ich rozwoju i czy wykazują zainteresowanie językami. Naukowcy są jednak zgodni co do dwóch faktów – dzieci uczą się ich szybciej niż dorośli, a także, że kluczowy jest trzeci rok życia. Ma to związek z tym, że języka obcego można uczyć się na dwa sposoby – symultaniczny i następczy.
Pierwszy z nich należy wprowadzać przed ukończeniem trzech lat, a wówczas maluch będzie dwujęzyczny. Wtedy warto mieć pewność, że samemu znamy angielski bardzo dobrze. Nauka następcza nie wiąże się z żadnym konkretnym wiekiem i tak naprawdę można zacząć ją w każdym momencie po trzecim roku życia. Najważniejsze jest, żeby dziecko posługiwało się już swobodnie w języku ojczystym. Jest to także moment, w którym można wprowadzić podręczniki do angielskiego, jednak muszą być one dopasowane do wieku.
Jak?
Należy pamiętać, że dziecko nie uczy się w taki sposób jak osoba dorosła czy młodzież. Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na naukę symultaniczną, czy następczą, warto dostosować sposoby do wieku. Trudno wyobrazić sobie trzylatka, który będzie wkuwał po kolei słówka lub uczył się zasad gramatyki z grubego kompendium wiedzy. Dzieci przyswajają język intuicyjnie, a sens poznają poprzez kontekst sytuacyjny, dlatego wpajanie im definicji nie ma prawa się powieść. Badacze podkreślają skuteczność zanurzenia dziecka w języku. Oznacza to, że powinno się je otaczać językiem w tych sferach, które jest w stanie zrozumieć.
Dlatego efekty będzie przynosić nauka podczas zabawy oraz wszelkiego rodzaju aktywności, jak i również puszczanie bajek czy programów przeznaczonych dla jego przedziału wiekowego. Dzięki temu bez problemu zainteresuje się poruszanymi w nich tematami i zrozumie okoliczności, w którym pojawiają się słowa. Zajęcia z językiem angielskim powinny być urozmaicone i angażować wszystkie zmysły: dotyk, węch, słuch, smak i wzrok. Przydatne będą także podręczniki do angielskiego, które zawierają łamigłówki, kolorowanki, zagadki lub krótkie wierszyki. Tylko wtedy będą interesujące dla maluchów.
Jak wspierać dziecko w nauce?
Jeżeli dziecko rozpoczyna naukę języka angielskiego, warto je w tym jak najlepiej wesprzeć. Zapewnienie warunków do nauki i wybór takich metod kształcenia, które będą dopasowane do jego wieku, to tylko część możliwości. Jeżeli mamy świadomość, że sami nie opanowaliśmy wystarczająco języka, warto poszukać szkół językowych lub nauczycieli. Będziemy mieli pewność, że dziecko nie będzie popełniało błędów, a materiały do nauki zawsze będą odpowiednie do jego możliwości. Warto także uzbroić się w cierpliwość. Maluch będzie czasami do znudzenia powtarzał jedno dopiero co poznane słówko. I mimo że może być to irytujące, to właśnie poprzez wielokrotne jego wypowiedzenie, zapamięta je na długo. Przede wszystkim należy cieszyć się nawet z najmniejszych językowych osiągnieć i zachęcać go do dalszej nauki angielskiego!