5-rozwiazan-na-przezwyciezenie-bezsennosci

5 rozwiązań na przezwyciężenie bezsenności

Artykuł zaktualizowany 25 sierpnia 2023

Pozornie niegroźna bezsenność została uznana za chorobę cywilizacyjną, będącą efektem zbyt szybkiego tempa życia i wysokiego poziomu stresu. Problemy ze snem mogą pojawić się w każdym wieku, a walka z nimi nierzadko wymaga pomocy lekarza. Niemniej jednak na początek warto wprowadzić w życie kilka zmian, które pomogą poradzić sobie z bezsennością. Oto 5 niezawodnych rozwiązań.

1. Przygotowanie wygodnego miejsca do spania

Osoby borykające się z problemem bezsenności często śpią na nieodpowiednio dobranym materacu, który jest zbyt miękki bądź zbyt twardy, a dodatkowo nie pozwala skórze swobodnie oddychać. Materac do spania musi być dobrany, mając na uwadze między innymi wzrost i wagę osoby, która będzie na nim wypoczywać. Nie należy natomiast kierować się wyłącznie ceną – najtańsze modele często nie spełniają standardów, przez co spanie na nich jest niekomfortowe. W kontekście urządzania miejsca do snu, pamiętajmy także o odpowiedniej pościeli. Doskonałym rozwiązaniem będzie lekki, antyalergiczny model, który dobrze sprawdzi się zarówno w ciepłe, jak i chłodniejsze noce.

2. Przygotowanie sypialni do snu

Dobór odpowiedniego materaca oraz pościeli to bardzo ważna kwestia, jednak nie można zapominać o przygotowaniu do spania całej sypialni. Każdego wieczoru należy przewietrzyć pomieszczenie – nawet zimą, gdy na dworze panują mrozy. Ponadto temperatura w sypialni nie powinna przekraczać 21 stopni – zbyt wysoka powoduje, że częściej wybudzamy się w nocy, mając trudności z ponownym zaśnięciem. Ważnym elementem przygotowania sypialni jest jej właściwe zaaranżowanie. Wysokiej jakości produkty można znaleźć w sklepie internetowym: https://sleepinghouse.pl/ – materace, kołdry, poduszki czy koce lub nawet świece dekoracyjne z pewnością przydadzą się nam, gdy będziemy urządzać sypialnię. Pomieszczenie to powinno kojarzyć nam się wyłącznie z odpoczynkiem, zatem unikajmy umieszczania w nim na przykład telewizora.

3. Zdrowa dieta i lekki posiłek przed snem

W kontekście walki z bezsennością niebagatelne znaczenie ma dieta. Powinna być lekkostrawna, a jednocześnie dostarczać nam niezbędnych witamin i składników odżywczych. Okazuje się bowiem, że niedobór na przykład witamin z grupy B może niekorzystanie wpływać na sen. Ponadto spożywanie zdrowych posiłków przez cały dzień powoduje, że wieczorem nie odczuwamy dużego głodu, dzięki czemu nie objadamy się na noc. Z drugiej strony, zasypianie z pustym żołądkiem również nie jest dobrym pomysłem. Nasz organizm szybko upomni się o dodatkową porcję kalorii, wybudzając nas ze snu. Gdy już się rozbudzimy, trudno będzie nam ponownie zasnąć. Ostatni posiłek powinniśmy spożyć na około 2-3 godziny przed pójściem spać. Uważajmy też z płynami – alkohol, kofeina czy napoje zawierające duże ilości cukru nie sprzyjają zasypianiu. Najlepiej unikać ich nie tylko w porze wieczornej, lecz przez cały dzień.

4. Regularny tryb życia

Nikt nie lubi rutyny i powtarzalności, jednak okazuje się, że w kontekście zdrowego snu są one absolutną podstawą. Nasz organizm przyzwyczaja się bowiem nie tylko do wieczornych rytuałów, ale także do godzin snu. Warto więc codziennie kłaść się do łóżka o mniej więcej tej samej porze. Z czasem zaczniemy odczuwać zmęczenie o podobnych godzinach każdego wieczoru, dzięki czemu łatwiej będzie nam zasnąć. Zadbajmy też o to, aby codzienne rytuały wyglądały podobnie – mowa tutaj o zachowaniu pewnego ciągu działań; przykładowo, na początek możemy zjeść kolację, później natomiast wziąć kąpiel i relaksować się przed snem. Wprowadzenie nowych nawyków może być początkowo trudne, zwłaszcza jeśli dotychczas nasz tryb życia nie był regularny, jednak z czasem przekonamy się, jak wiele benefitów przynosi taka zmiana.

5. Redukcja stresu

Czynnikiem, który w dużej mierze jest odpowiedzialny za problemy ze snem, jest stres. Szybkie tempo życia, nadmiar obowiązków, brak czasu na relaks sprawiają, że wieczorem kładziemy się spać spięci, a emocje nie pozwalają nam zmrużyć oka. Często już leżąc w łóżku, analizujemy miniony dzień oraz zastanawiamy się, jakie wyzwania czekają nas jutro. Tymczasem, aby zasnąć, trzeba się uspokoić i zrelaksować. Pomogą w tym liczne techniki relaksacyjne, które warto stosować nie tylko w porze wieczornej, lecz przez cały dzień. Bezpośrednio przed snem powinniśmy natomiast odciąć nasz umysł od problemów dnia codziennego. W przeciwnym razie wpadniemy w błędne koło, a myśli same będą nieustannie przychodzić nam do głowy. Zdrowe przygotowanie do snu to między innymi relaksacja i redukcja nagromadzonego napięcia.

redukcja-stresu

Dodaj komentarz