Spis treści
Artykuł zaktualizowany 31 sierpnia 2019
Świat Internetu bogaty jest w oferty usługowe i sprzedażowe różnych sklepów internetowych. Potencjalny użytkownik, szukając nawet jednego produktu, ma do wyboru kilkadziesiąt ofert różnych firm, prowadzących sprzedaż online.
Korzystając nawet z przeglądarek czy katalogów sklepów trudno zgadnąć, który z tych sklepów jest wiarygodny, rzetelny, uczciwy i w pełni zrealizuje nasze zamówienie.
Zatem kiedy dokonujemy zakupów internetowych powinniśmy sprawdzić czy:
– sklep posiada na swojej stronie internetowej dane adresowe i kontaktowe dla klientów. Ponadto zweryfikować, czy te dane są prawdziwe, na przykład zadzwonić do firmy lub wysłać e-maila z zapytaniem.
– Rzetelna firma prowadząca działalność handlową online powinna posiadać certyfikaty wydane przez inne instytucje (np. Euro-label, TÜV) wskazuje na fakt, że sklep i jego procedury zostały poddane weryfikacji oraz uzyskały rekomendację z zaufanych, niezależnych źródeł. Istotną sprawą są również zabezpieczenia potwierdzające bezpiecznie realizowane transakcje (SSL encrypted Webshop System).
– asortyment towaru. Dane o towarze czy są opisane w sposób szczegółowy i wyczerpujący. Sprawdzić ceny. Przed decyzją o zakupie warto przejrzeć ceny produktów w innych sklepach.
– Cenną wskazówką są komentarze osób, które już korzystały z usług sklepu. Zarówno liczą się opinie na temat produktów sprzedawanych przez sklep jak i samego sklepu.
– ważną sprawą też jest czas działalności firmy. Jeżeli sklep działa już dłuższy czas na rynku internetowym to ma wyrobioną markę i dba o swój wizerunek w Internecie.
Gdy już wybierzemy sklep należy zwrócić uwagę na regulamin sklepu internetowego, polityka prywatności, zasady zamawiania i zwrotu towarów oraz informacje o firmie prowadzącej sklep.
Regulamin sklepu internetowego
Powinien zawierać szereg podstawowych informacji spośród których najważniejsze to:
- pełna informacja na temat firmy prowadzącej sklep z podaniem NIP-u, REGON-u, adresu korespondencyjnego i siedziby firmy;
- informacje na temat wystawiania faktur VAT – z pozoru oczywista sprawa lecz warto aby to było zapisane w regulaminie;
- metody dostawy i płatności, jakie udostępnia sklep;
- informacje dotyczące odpowiedzialności sklepu w przypadku gdy zakupiony towar nie jest zgodny z naszymi oczekiwaniami;
- warunki zwrotów towarów i reklamacji z podaniem procedur kosztowych i formalnych;
- gwarancja na sprzedawane towary oraz zasady jej udzielania;
Polityka prywatności i bezpieczeństwo
Formularze zamówienia to dokument zawierający informacje o naszych danych osobowych takich jak: imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, telefon, adres e-mail oraz inne. W ten sposób sklepy internetowe pozyskują nasze dane, które mogą potem użyć na przykład do celów marketingowych. Należy zatem zwrócić uwagę co dana firma handlowa później robi tymi danymi. Na osobnej stronie lub w ramach regulaminu sklepu powinien być jasno określony regulamin przetwarzania danych osobowych klientów, zgodnie z postanowieniami RODO.
Jeżeli decydujemy się na zakupy online w danych sklepie internetowym, sprawdźmy czy posiada on certyfikaty SSL, utrudniające przechwytywanie informacji przez osoby trzecie.