Artykuł zaktualizowany 17 grudnia 2021
Pozycjonowanie stron internetowych, czyli proces optymalizacji stron internetowych pod działanie wyszukiwarek internetowych takich jak Google, czyli SEO to długoterminowe działania mające na celu takie techniczne i, w dalszej kolejności, merytoryczne przygotowanie Twojej strony www, aby roboty indeksujące mogły ją skanować i aby wyświetlała się ona na jak najwięcej słów kluczowych używanych przez potencjalnych klientów w Twojej branży. Chodzi o to, żeby ci potencjalni klienci trafili właśnie na Twoją stronę i pozostali na niej na tyle długo, żeby zrobić zakupy czy zamówić usługę. I, oczywiście, dobrze by było, żeby zechcieli tu wracać…
Małymi krokami na szczyt: podstawy pozycjonowania
Nie ma strony internetowej, która tuż po „odpaleniu” w sieci w cudowny sposób wskoczyłaby od razu na szczyt i wyświetlała się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania. Każda strona potrzebuje pozycjonowania, żeby w ogóle stać się widoczną w Google, a potem powoli zacząć zdobywać klientów z wyszukiwarki.
Pozycjonowanie stron www sprowadza się w gruncie rzeczy do podjęcia działań, które sprawią, że zostaną spełnione trzy warunki:
- Google dowie się o tym, że Twoja strona w ogóle istnieje
- Google zeskanuje wszystkie podstrony
- Google zaufa Twojej stronie
Tylko tyle i aż tyle.
Audyt SEO, strategia SEO i długoterminowy plan działania
Przyciągnięcie i zatrzymanie klientów dzięki stronie www to proces długotrwały, ale dający bardzo dobre efekty. Dlatego właśnie mówimy o strategii SEO, długoterminowym planie działania, ale także o audycie SEO – niezależnej ocenie struktury i zawartości merytorycznej Twojej strony, sprawdzenia czy jest ona zgodna z wymaganiami, ujmijmy rzecz kolokwialnie, wujka Google. A ma on tych wymagań bardzo dużo.
Dziś wiemy już, że istnieje ponad 200 czynników, które wpływają na pozycję strony w Google i że nie wszystkie są równoważne, choć nie zawsze do końca jest jasne, co i w jakim stopniu wpływa na widoczność danej domeny w wynikach wyszukiwania. Nie, to nie jest wiedza tajemna, ale efekt tego, że algorytm Google często się zmienia i na dodatek macza w nim palce sztuczna inteligencja. Wiemy też, że nie każdy biznes nadaje się do pozycjonowania (taki warunek spełnia każdy biznes krótkoterminowy zaplanowany od… do…). Wiemy, wreszcie, że Google lubi utrudniać nam pozycjonowanie: różne czynniki są mniej lub bardziej brane pod uwagę w zależności od branży.
Słowem: wiemy wystarczająco dużo, żeby nie działać w ciemno. Dlatego podejmujemy działania z zakresu SEO i małymi krokami, ale z pełną świadomością skutków każdego kroku, metodycznie i planowo zmierzamy na szczyt. Co jest naszym szczytem marzeń? Przypomnijmy: uzyskanie dobrej widoczności w wynikach wyszukiwania, dotarcie do klientów, przekonanie ich do siebie, zatrzymanie na stronie i skłonienie do zrobienia zakupów. I jeszcze żeby wrócili.
Które z czynników mają kluczowe znaczenie w pozycjonowaniu strony internetowej
Powtórzmy raz jeszcze: istnieje ponad 200 czynników, które wpływają na pozycję strony w Google. Sama obecność nawet na pierwszym miejscu w Google nie oznacza jeszcze sukcesu. Jeśli klient, skuszony i zachęcony wysoką pozycją Twojej strony w wynikach wyszukiwania, wejdzie na nią i nie znajdzie tego, czego szuka, to raczej już nie wróci. Dlatego wśród najważniejszych czynników, mających kluczowe znaczenie w pozycjonowaniu strony internetowej należy wymienić:
- strukturę strony oraz linkowanie wewnętrzne pomiędzy podstronami (strona Twojej firmy jest w sieci, a to zobowiązuje: musisz ją sobie wyobrazić jako misterną konstrukcję na kształt pajęczyny, w której każda nić (link) łączy się z innymi
- ilość treści na stronie (do każdego adresu URL powinien być przypisany unikalny tytuł oraz opis reprezentujący jego treść — to one pojawią się najprawdopodobniej jako wynik wyszukiwania i są to najistotniejsze elementy pozycjonowania)
- jakość treści na stronie (zabronione są: tytuły nijak mające się do treści albo opis towaru, błędy rzeczowe, przekłamania i ewidentne kłamstwa, obietnice bez pokrycia a także treści byle jak napisane i zredagowane)
- unikalność treści na stronie (internauci w mig odkrywają, że gdzieś to już czytali – dojście po linkach do źródła zajmuje naprawdę niewiele czasu, a roboty Google są o wiele szybsze od przeciętnego internauty)
- częstotliwość dodawania nowej treści (mienisz się ekspertem trzymającym rękę na pulsie, a ostatnia aktualizacja firmowego bloga eksperckiego pochodzi sprzed kilku lat?)
- szybkość ładowania strony (nie tylko roboty biorą pod uwagę czas potrzebny do załadowania się strony…)
- optymalizacja kodu HTML strony (strona jest bardziej funkcjonalna dla użytkowników oraz czytelna dla robotów sieciowych)
Podsumowanie
Już wiesz: żeby mieć ciągły dopływ nowych klientów z Google potrzebujesz przemyślanej, długofalowej strategii pozycjonowania w Google. Ruch z darmowych wyników wyszukiwania to bardzo duża część ogółu ruchu, jaki generuje Google. W pozycjonowanie może inwestować prawie każdy. Wyjątkiem są biznesy krótkoterminowe, bo podczas ich prowadzenia nie ma czasu, który należy sobie dać, aby pojawiły się oczekiwane efekty.
W przygotowaniu pomógł Michał Całka z Octamedia. Więcej o pozycjonowaniu możesz przeczytać w artykule: https://octamedia.pl/blog/pozycjonowanie/