sempire

Ile kosztuje pozycjonowanie strony?

Artykuł zaktualizowany 4 lutego 2022


Szukasz sposobu na promocję swojej firmy w rozsądnej cenie? Nie interesuje Cię pozyskiwanie ogromnych budżetów na szeroko zakrojone kampanie w mediach tradycyjnych? Odpowiedzią na Twoje potrzeby jest pozycjonowanie stron internetowych. To coraz popularniejszy sposób promowania się w cyberprzestrzeni. Z każdym miesiącem kolejni przedsiębiorcy, widząc, że znaczna część firm oraz usługodawców przenosi swoje działania promocyjne właśnie do Internetu, szukają sposobu zaistnienia w tym obszarze. Przestrzeń ta stwarza wiele interesujących perspektyw rozwoju oraz docierania do nowych klientów z wykorzystaniem sposobów, które jeszcze do niedawna były wyłącznie w sferze marzeń.


Jak wygląda kwestia finansowa w SEO? Jaki budżet musisz przygotować, chcąc rozpocząć szeroko zakrojoną promocję w wyszukiwarce Google? Jeśli chcesz poznać odpowiedzi na to pytanie, przeczytaj ten artykuł.

Ile się płaci za pozycjonowanie strony w wyszukiwarce?

Każdy, kogo interesuje pozycjonowanie stron, chciałby zapewne uzyskać konkretną odpowiedź lub ewentualnie przedział cenowy. W rzeczywistości liczba zmiennych i czynników wpływających na ostateczną kwotę niezbędną do przeprowadzenia procesu pozycjonowania jest na tyle duża, że trudno mówić tutaj o jasno określonych cenach – pozycjonowanie stron www w Google nie jest produktem, a usługą, jej cena natomiast w znacznej mierze uwarunkowana jest zastaną kondycją strony klienta. Zanim więc zacznie się mówić o cenie, trzeba pochylić się chwilę nad samym procesem SEO – Search Engine Optimization – aby nieco bardziej zrozumieć, za co w ogóle się płaci.

Jakie działania wchodzą w zakres pozycjonowania i są brane do ustalenia ceny?

Przed przyjrzeniem się poszczególnym działaniom, trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, jak rozumieć samo SEO – to zakres czynności wykonywanych w obrębie witryny, jak i poza nią, które mają na celu dostosowanie kodu oraz treści serwisu pod kątem wymogów robotów Google, to także pozyskanie wartościowych linków kierujących na niego nowych użytkowników. Celem tych czynności jest dążenie do podniesienia widoczności strony.

Cennik działań ustala się na podstawie kilku istotnych elementów.

Audyt:

  • audyt to zapoznanie się ze stanem wyjściowym strony. Pozycjoner sprawdza, czy w obrębie witryny pojawiają się błędy, które trzeba wyeliminować, zapoznaje się z kodem, sprawdza indeksację oraz dostosowanie strony do wygody użytkowników;
  • podczas przeprowadzania wstępnej analizy pozycjoner korzysta także z profesjonalnych narzędzi, dzięki którym jest w stanie znacznie precyzyjniej określić ewentualne problemy związane z serwisem;
  • wyczerpujący audyt potrafi trwać nawet 4-6 godzin w przypadku rozbudowanej witryny, a kiedy pozycjoner ma do czynienia z ogromnym sklepem internetowym, w którym znajdują się setki produktów, to analiza nagle może rozrosnąć się do kilkunastu godzin;
  • Cena audytu jest naturalnie uzależniona od stopnia zaawansowania samej strony i czasu, jaki trzeba na niego poświęcić. Im więcej godzin pozycjoner spędzi nad taką analizą, tym większą kwotę zażyczy sobie za jej wykonanie. Chociaż wiele agencji SEO oferuje darmową wycenę oraz wstępną analizę.

Działania on-page – w ramach działań optymalizacji strony pod kątem wymogów wyszukiwarki Google najistotniejsze są takie elementy jak:

  • napisanie odpowiednich metadanych, jak tytuł witryny i widniejący już na stronie z wynikami wyszukiwania meta opis, odpowiednia hierarchia nagłówków, normalizacja adresów URL, zwiększenie responsywności witryny czy eliminacja duplikatów. Istotnym czynnikiem jest także przeprowadzenie analizy słów kluczowych i dobranie ich w sposób optymalny, pozwalający na najlepsze efekty pozycjonerskie;
  • ponownie – trudno wskazać na jednoznaczne kwoty, ponieważ każda witryna jest inna i wymaga całkowicie odmiennego, indywidualnego podejścia. Miesięczne koszty podnosi też konieczność tworzenia specjalistycznych tekstów – najlepiej, aby na każdej podstronie opublikowany został opis na minimum kilka tysięcy znaków. Zaleca się też regularne prowadzenie branżowego bloga;
  • widać więc, że działania on-site potrafią być czasochłonne. To oczywiście wpływa na kwotę potrzebną na ich opłacenie, lecz warto pamiętać o tym, że pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google jest rozpiętą w czasie inwestycją i oszczędność w tym wymiarze nie jest zalecana. Właśnie dlatego odpowiedź na pytanie, ile kosztuje pozycjonowanie stron, jest taka trudna do udzielenia.

Działania off-page – pozycjonowanie strony internetowej w Google to nie tylko działania w obrębie witryny i tworzenie na nią tekstów. Nieodzowne są także czynności off-site, czyli wszystko to, co wpływa na pozycję w rankingu witryny, lecz nie dotyczy bezpośrednio jej struktury. Tutaj mowa o takich elementach jak:

  • pozyskiwanie wartościowych linków – szukanie specjalnych stron, katalogów, forów czy blogów, gdzie można w sposób naturalny zostawić wpis z odnośnikiem do Twojej strony
  • artykuły sponsorowane umieszczane poza Twoją witryną – content marketing pozwala na znacznie efektywniejsze pozyskiwanie klientów oraz zwiększanie świadomości na temat istnienia Twojej marki.
  • Ceny pozyskiwania linków oraz tworzenia artykułów sponsorowanych są nieco bardziej ujednolicone, choć – jak zawsze – cenniki różnych firm mogą się od siebie zauważalnie różnić. Zwykle jednak za ok. 30 wartościowych linków miesięcznie przyjdzie Ci zapłacić ok. 500-800 zł, natomiast ceny artykułów wahają się od 50 do 200 zł, w zależności od stopnia trudności tematu oraz długości tekstu.

Przytoczone tutaj elementy pozycjonowania w żadnym stopniu nie wyczerpują tematu – to zaledwie podstawy pozycjonowania stron, lecz rzucają nieco światła na wieloaspektowość tego przedsięwzięcia. Demonstrują też to, jak wiele czynników składa się na skuteczne pozycjonowanie, dzięki czemu znacznie łatwiej będzie Ci zrozumieć brak możliwości podania jednej kwoty, w której będą mieściły się miesięczne działania SEO. Wszystko jest uwarunkowane stroną, jej kondycją oraz specyfiką branży. Istotna jest również liczba fraz oraz ich konkurencyjnością.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony – jakie elementy brane są pod uwagę?

Finalnie cena pozycjonowania zależy od zakresu współpracy, na który wspólnie decyduje się pozycjoner z klientem. Istnieje kilka fundamentalnych czynników, na które zawsze się patrzy, ustalając koszty. Są to:

  • właściwości branży,
  • stopień konkurencyjności słów kluczowych,
  • rodzaj i liczba wyników wyszukiwania,
  • typ fraz – ogólna lub sprecyzowana (tzw. long tail)
  • typ pozycjonowania – czy jest lokalne czy ogólnopolskie.

Na co jeszcze pozycjonerzy zwracają uwagę?

  • stan wyjściowy witryny klienta;
  • pozycje w rankingu;
  • historia serwisu – im lepsza, tym proces pozycjonowania będzie łatwiejszy,
  • okres, na który zawiera się umowę,
  • uzależniona od liczby promowanych usług czy produktów docelowa liczba fraz.

Pozycjonowanie stron firmy działającej lokalnie

Nieco odmiennym zagadnieniem, któremu warto poświęcić osobną uwagę, jest wycena usług obejmujących pozycjonowanie lokalne. Opiera się ono na dążeniu do zwiększenia widoczności firm pozycjonujących się na konkretne frazy regionalne. Takim rozwiązaniem zainteresowani są przedsiębiorcy szukający klientów z regionu – fryzjerzy, kosmetyczki, dentyści, terapeuci, radcy prawni czy mechanicy. Wykonawcy zawodów, którzy – przez wzgląd na specyfikę swojej profesji – nie mają możliwości na docieranie do klientów spoza regionu.

To także ukłon w stronę użytkowników – często szukają oni określonych usług blisko swojego miejsca zamieszkania lub umiejscowienia firmy. Zakładając, że klient z Wielkopolski szuka agencji SEO, jego zapytanie w wyszukiwarce będzie wyglądało tak: „pozycjonowanie stron internetowych Poznań”. Na stronach z wynikami otrzyma adresy konkretnych usługodawców mieszczących się właśnie w Wielkopolsce. Pozycjonowanie lokalne pozwala potencjalnym klientom na znalezienie Twojego biznesu.

SEO lokalne to doskonały start dla początkujących przedsiębiorców – nastawionych na szybkie efekty. Frazy zawężone do konkretnych lokalizacji cechują się mniejszą konkurencyjnością, co przekłada się na łatwiejsze działania pozycjonerskie. Osoby przenoszące swoje biznesy do sieci wybierają również pozycjonowanie lokalne ze względu na zauważalnie niższą cenę.

Po zwiększeniu widoczności w regionie i pierwszych kontaktach biznesowych, pozyskasz środki niezbędne do zwiększeniu budżetu na działania SEO, dzięki czemu zyskasz możliwość postawienia na pozycjonowanie ogólne.

Pozycjonowanie stron internetowych – zalety abonamentu

Osobną kwestią związaną z ceną pozycjonowania, którą warto poruszyć, jest abonamentowy model rozliczeniowy za usługi pozycjonerskie.

Działanie abonamentu w SEO jest o tyle ciekawe, że daje pozycjonerom znacznie większe pole manewru. Stała kwota wpłacana przez klienta co miesiąc pozwala na znacznie szerzej zakrojone strategie i obserwacje zachowań pozycji fraz kluczowych. Czy to jednak znaczy, że właściciel domeny traci możliwość kontroli swoich wydatków? Absolutnie nie. Ponownie jak w przypadku opłaty za efekt i w przypadku abonamentu można poprosić o cykliczne raporty, w których pozycjoner jasno wyszczególni podjęte działania – tworzenie zaplecz, pozyskiwanie linków, optymalizacja stron internetowych i tworzenie treści na nie oraz artykułów sponsorowanych.

Model ten daje znacznie lepsze efekty w dłuższej perspektywie, pozwala pozycjonerowi skupić się nie tylko na frazach, ale na całościowym aspekcie SEO, dzięki czemu zwrot z inwestycji – w postaci nowych klientów oraz zwiększonej sprzedaży – z pewnością będzie satysfakcjonujący. To także wpłynie na znacznie efektywniejsze pozycjonowanie organiczne stron w sieci, dzięki czemu nowi Klienci znacznie łatwiej znajdą Twój biznes.

Firma zajmująca się reklamą w Internecie – dlaczego warto?

Zagadnienie związane z płaceniem za dobre pozycjonowanie stron www w Google zakłada współpracę z zewnętrzną agencją SEO. Taka firma pozycjonująca strony to opcja warta przemyślenia. Czy jednak nie można spróbować samodzielnie zoptymalizować strony, pozyskać linków i stworzyć serii artykułów? Oczywiście, można spróbować, lecz nakład czasu potrzebny na poznawanie nowego obszaru wiedzy i wykorzystanie nowo poznanych informacji w praktyce z pewnością utrudni rozwój swojego biznesu, nie mówiąc już o tym, że na efekty takich działań będzie trzeba czekać znacznie dłużej.

Właśnie dlatego znacznie lepszym pomysłem niż samodzielne próby robienia SEO jest kontakt z profesjonalną agencją zajmująca się reklamą w Google, działająca w oparciu o wieloletnie doświadczenie i świadomość nowych trendów istniejących w branży. Dzięki stawianiu na specjalistów w swojej dziedzinie agencja SEO dostarcza niespotykaną jakość w satysfakcjonującym czasie, natomiast indywidualne podejście do Klientów gwarantuje ich zadowolenie. W ramach współpracy agencje SEO proponują:

  • kompleksowy audyt SEO;
  • stałą optymalizację stron www do wymogów robotów Google oraz użytkowników;
  • złożoną i wielowymiarową analizę konkurencji;
  • fachowe doradztwo profesjonalnych pozycjonerów i specjalistów od e-marketingu;
  • skuteczne pozycjonowanie stron internetowych w Google na setki fraz kluczowych.

Sprawdź rozwiązania reklamowe dostarczane przez Agencję SEM i SEO SEMPIRE.

Skonsultuj plan marketingowy ze Specjalistą od reklamy w Internecie – za darmo, bez zobowiązań na sempire.pl.

undefined

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.