Spis treści
Artykuł zaktualizowany 17 lipca 2020
Personalizacja to wszelkie działania marketingowe, które sprawiają, że produkty oraz ich opakowania są dopasowane do potrzeb i preferencji klientów. Szczególnie ważna jest personalizacja etykiet, na które konsumenci często zwracają uwagę przy zakupie.
Czym jest personalizacja w ujęciu marketingowym?
Personalizacja w ujęciu marketingowym oznacza kreację takich komunikatów, które są skierowane bezpośrednio do klientów, grup docelowych. W tym celu przedsiębiorstwa muszą dokładnie analizować potrzeby swoich konsumentów, ich dane demograficzne, społeczne i behawioralne, a także zainteresowania. Zwykle można to wszystko sprawdzić poprzez programy analityczne oraz specjalne kwestionariusze kierowane do klientów.
Zdecydowanie największą zaletą personalizacji jest adekwatność komunikatów reklamowych, a więc dopasowanie ich do preferencji i potrzeb klientów. W praktyce dzięki personalizacji może się zwiększyć zaangażowanie konsumentów i ich lojalność, a także może pojawić się większe zainteresowanie różnymi produktami. W kontekście personalizacji warto wspomnieć o marketing mix, który w swojej podstawowej wersji składa się z czterech elementów: produktu, ceny, promocji i dystrybucji.
Oznacza to, że wszystkie te cztery aspekty muszą zostać połączone w efektywny sposób, by zwiększyć szansę sprzedaży produktów firmy. Ważne jest stosowanie strategii personalizacji nie tylko w przypadku ogólnych działań marketingowych, lecz także tych specyficznych, jak na przykład tworzenie opakowań produktów lub etykiet. W tym ostatnim aspekcie pomóc mogą różni specjaliści ds. marketingu, graficy, a także drukarnia etykiet.
W jaki sposób personalizować etykiety?
Etykiety są uznawane za wizytówkę produktu, ponieważ to właśnie na nich znajdują się takie informacje, jak: nazwa, marka, logo, skład, hasło reklamowe. Właśnie dlatego personalizacja etykiet jest bardzo ważna i powinna być dopasowana do potrzeb konsumentów. Wielu producentów zastanawia się nad tym, w jaki sposób personalizować opakowania i etykiety.
Okazuje się, że podstawą jest badanie preferencji klientów, na przykład za pomocą ankiet lub kwestionariuszy satysfakcji. Mianem spersonalizowanej etykiety można określić taką, która jest wyjątkowa, ładnie wygląda na półce i wyróżnia się spośród konkurencji, a także robi wrażenie na grupie docelowej klientów. Przykładowo zupełnie inaczej można zaprojektować etykietę na puder dla nastolatek, a inaczej dla kobiet dorosłych.
To samo dotyczy na przykład piwa bezalkoholowego oraz mocnego. Każdy z produktów zwykle jest przeznaczony dla innej grupy docelowej, a etykieta powinna odpowiadać potrzebom konsumentów. Personalizacja w marketingu ma więc ogromna znaczenie i należy się na niej skoncentrować w trakcie projektowania etykiet oraz opakowań na różne produkty.