Utrata bagażu na lotnisku – jak z tego wybrnąć

ludzie z bagażami przed odprawą bagażową

Co roku linie lotnicze transportują powyżej 3 miliardów sztuk walizek. Cała organizacja przelotu w tym transport bagażu wymaga podejmowania sporej ilości operacji logistycznych.

W związku z tak dużą ilością przelotów może zdarzyć się, że nasz bagaż nie trafi tam gdzie powinien. Co powinniśmy zrobić w takiej sytuacji? Do kogo udać się z problemem i czy możemy liczyć na rekompensatę? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziesz w poniższym artykule.


Aby usprawnić transport bagażu na lotniskach stosuje się różne systemy jak taśmociągi, wózki, skanery, podnośniki, zaawansowane systemy komputerowe, dodatkowo wszystkiego pilnują przeszkoleni pracownicy. Niezwykle ważne jest odpowiednie oznakowanie, przydzielenie do odpowiedniego lotu, załadowanie i rozładowanie. Pasażer zostawiając swój bagaż niejednokrotnie nie zdaje sobie sprawy, jak niełatwą drogę musi pokonać jego walizka.

Niestety zdarzają się przypadki pomyłek, których nie da się całkowicie wyeliminować. Przyczyną błędów może być awaria systemu informatycznego lub czasem osoba, odpowiedzialna za przydział bagaży.  Załadunek odbywa się w dość szybkim tempie co sprawia, że nietrudno o pomyłkę.


Jak i gdzie zgłosić zagubiony bagaż?

Jeśli nie widzisz swojego bagażu na taśmie bagażowej koniecznie udaj się do biura poszukiwania bagażu, biura bagażu zaginionego lub do lotniskowych biur biletowych przewoźnika, z którego usługi skorzystałeś. Najlepiej zgłosić zgubę od razu. Wymagane jest posiadanie przy sobie dokumentu tożsamości wraz z kartą pokładową i potwierdzeniem nadania bagażu. Po zgłoszeniu zaginięcia pracownicy linii lotniczych przechodzą do poszukiwania bagażu, korzystając ze specjalnych międzynarodowych systemów. Niektórzy przewoźnicy dają możliwość sprawdzania on-line  aktualnego stanu poszukiwań. Gdy bagaż zostanie odnaleziony, wówczas na koszt przewoźnika zostaje on wysłany do klienta.

ludzie stoją z bagażami na lotnisku


Jaka jest rekompensata za utracony bagaż?

Klient w momencie zagubienia bagażu, zniszczenia lub dostarczenia z opóźnieniem może domagać się rekompensaty. Linie lotnicze w wyżej wymienionych przypadkach mogą wypłacić pieniądze lub w przypadku uszkodzenia bagażu zamiast wypłaty dokonać naprawy walizki lub poprosić klienta o okazanie rachunku za naprawę. Zgodnie z europejskimi przepisami, klient może ubiegać się o odszkodowanie wynoszące nawet do 1220 euro za pojedynczą sztukę. Taka rekompensata nie obejmuje jednak uszkodzeń wynikających z wad bagażu. Warto przed podróżą, szczególnie jeśli przewozimy drogocenny sprzęt wykupić ubezpieczenie na wypadek zagubienia walizki.

Oświadczenie o opóźnionej dostawie można złożyć od 7 do 21 dni. W przypadku całkowitego zgubienia bagażu czas składania wynosi do 2 lat. Ważne jest posiadanie dowodu nadania, karty pokładowej. Gotowe formularze pism można znaleźć najczęściej na stronach internetowych linii lotniczych, które zawierają informacje dotyczące lotu, danych osobowych oraz informacje o starcie. Jeśli pasażer jest w posiadaniu rachunków za zakupy mienia, znajdujące się w walizce również powinien je dostarczyć.

Niektóre linie lotnicze, szczególnie na większych lotniskach oferują w przypadku braku otrzymania bagażu podstawowe kosmetyki, bieliznę i inne akcesoria.


Redakcja portalu mazuryairport.pl
Artykuł został przygotowany przez Port Lotniczy Olsztyn-Mazury – prawdopodobnie najładniej położone lotnisko w Polsce.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*