Czym różni się copywriter od dziennikarza?

czym różni się copywriter od dziennikarza

Praca dziennikarza przez wiele osób uważana jest za niezwykle atrakcyjną. Ma on okazję opisywać rzeczywistość, dobiera odpowiednie słowa, pisze ciekawe artykuły. A copywriter? Bardzo podobnie, prawda? Copywriterzy, tak jak dziennikarze, zajmują się tworzeniem różnego rodzaju treści.

Różnią się od siebie między innymi stylem pracy, sposobem pisania, czy miejscem publikacji. – stwierdza Joanna Dawidowska, SEO Copywriter z agencji FunkyMedia. Czym więc dokładnie zajmują się copywriterzy i jaka jest różnica pomiędzy nimi a dziennikarzami?


Czym zajmują się copywriterzy?

Opinie o pracy copywriterów bywają bardzo różne – mówi Joanna Dawidowska z agencji e-marketingowej FunkyMedia z Łodzi – Często jest tak, że myli się nas z dziennikarzami. Nasza praca jednak się różni. Przede wszystkim jednak różnią się miejsca, gdzie publikujemy i osoby, z którymi współpracujemy. Copywriter dostarcza treści, które przede wszystkim wykorzystywane są w działaniach marketingowych i reklamowych.

Czy to oznacza, że każdy z copywriterów zajmuje się tym samym? Nie, czyli dokładnie tak samo, jak w przypadku dziennikarzy – dodaje Joanna z FunkyMedia. Wyróżniamy różnych dziennikarzy – śledczych, informacyjnych, publicystycznych. Tak samo jest, jeśli chodzi o copywriterów. My także mamy swoje specjalizacje, określone obowiązki. Najczęściej copywriterów można podzielić na: copywriterów kreatywnych, content writerów oraz takich jak ja, czyli SEO copywriterów.

Czym dokładnie zajmują się poszczególni copywriterzy?

  • Copywriter kreatywny to osoba, której zadaniem jest tworzenie treści kreatywnych (jak sama nazwa stanowiska wskazuje). Oznacza to, że do jej zadań należy tworzenie form związanych z namingiem, sloganami czy hasłami reklamowymi. Oprócz tego może zajmować się pisaniem scenariuszy czy innych treści.
  • Content writer tworzy głównie treści e-marketingowych o wysokiej jakości. Często to on jest odpowiedzialny za materiały na stronach www, wpisy blogowe, wysyłkę newsletterów, tworzenie tekstów sponsorowanych czy ofert.
  • SEO copywriter to osoba, której zadaniem jest tworzenie treści dopasowanych do potrzeb optymalizacyjnych. To m.in. od jej działań zależy pozycjonowanie strony! Tworzy teksty blogowe, zapleczowe z użyciem słów kluczowych, dopasowane do wyszukiwarek, ale także i użytkowników.

Czym różni się copywriter od dziennikarza?

W przypadku obu zawodów najważniejszy jest odbiorca – zadaniem dziennikarza jest przekazanie informacji, copywritera zaś zachęcenie do zakupów, skorzystania z usług lub odwiedzenia strony. Bardzo często okazuje się, że zarówno jedni, jak i drudzy wykorzystują tę samą drogę dotarcia do odbiorcy, korzystają z tych samych wiarygodnych portali.

Główną różnicą pomiędzy copywriterem a dziennikarzem jest cel pracy. Naszym zadaniem, czyli zadaniem copywriterów, jest zachęcenie do zapoznania się z ofertą, a w konsekwencji dokonanie zakupu lub (jeśli chodzi o SEO copywriterów) wypozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania Google. – mówi Joanna z FunkyMedia. Często różnimy się także językiem, którym się posługujemy. Dziennikarz powinien stosować język publicystyczny, czysto informacyjny, a niekiedy nawet i naukowy. Zadaniem copywritera jest nakłonienie do zakupu, dlatego tutaj często stosuje się język korzyści i styl nieco bardziej potoczny (ale wciąż stawiamy na poprawność językową).


 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*