Artykuł zaktualizowany 4 lutego 2021
Praca dziennikarza przez wiele osób uważana jest za niezwykle atrakcyjną. Ma on okazję opisywać rzeczywistość, dobiera odpowiednie słowa, pisze ciekawe artykuły. A copywriter? Bardzo podobnie, prawda? Copywriterzy, tak jak dziennikarze, zajmują się tworzeniem różnego rodzaju treści.
Różnią się od siebie między innymi stylem pracy, sposobem pisania, czy miejscem publikacji. – stwierdza Joanna Dawidowska, SEO Copywriter z agencji FunkyMedia. Czym więc dokładnie zajmują się copywriterzy i jaka jest różnica pomiędzy nimi a dziennikarzami?
Czym zajmują się copywriterzy?
Opinie o pracy copywriterów bywają bardzo różne – mówi Joanna Dawidowska z agencji e-marketingowej FunkyMedia z Łodzi – Często jest tak, że myli się nas z dziennikarzami. Nasza praca jednak się różni. Przede wszystkim jednak różnią się miejsca, gdzie publikujemy i osoby, z którymi współpracujemy. Copywriter dostarcza treści, które przede wszystkim wykorzystywane są w działaniach marketingowych i reklamowych.
Czy to oznacza, że każdy z copywriterów zajmuje się tym samym? Nie, czyli dokładnie tak samo, jak w przypadku dziennikarzy – dodaje Joanna z FunkyMedia. Wyróżniamy różnych dziennikarzy – śledczych, informacyjnych, publicystycznych. Tak samo jest, jeśli chodzi o copywriterów. My także mamy swoje specjalizacje, określone obowiązki. Najczęściej copywriterów można podzielić na: copywriterów kreatywnych, content writerów oraz takich jak ja, czyli SEO copywriterów.
Czym dokładnie zajmują się poszczególni copywriterzy?
- Copywriter kreatywny to osoba, której zadaniem jest tworzenie treści kreatywnych (jak sama nazwa stanowiska wskazuje). Oznacza to, że do jej zadań należy tworzenie form związanych z namingiem, sloganami czy hasłami reklamowymi. Oprócz tego może zajmować się pisaniem scenariuszy czy innych treści.
- Content writer tworzy głównie treści e-marketingowych o wysokiej jakości. Często to on jest odpowiedzialny za materiały na stronach www, wpisy blogowe, wysyłkę newsletterów, tworzenie tekstów sponsorowanych czy ofert.
- SEO copywriter to osoba, której zadaniem jest tworzenie treści dopasowanych do potrzeb optymalizacyjnych. To m.in. od jej działań zależy pozycjonowanie strony! Tworzy teksty blogowe, zapleczowe z użyciem słów kluczowych, dopasowane do wyszukiwarek, ale także i użytkowników.
Czym różni się copywriter od dziennikarza?
W przypadku obu zawodów najważniejszy jest odbiorca – zadaniem dziennikarza jest przekazanie informacji, copywritera zaś zachęcenie do zakupów, skorzystania z usług lub odwiedzenia strony. Bardzo często okazuje się, że zarówno jedni, jak i drudzy wykorzystują tę samą drogę dotarcia do odbiorcy, korzystają z tych samych wiarygodnych portali.
Główną różnicą pomiędzy copywriterem a dziennikarzem jest cel pracy. Naszym zadaniem, czyli zadaniem copywriterów, jest zachęcenie do zapoznania się z ofertą, a w konsekwencji dokonanie zakupu lub (jeśli chodzi o SEO copywriterów) wypozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania Google. – mówi Joanna z FunkyMedia. Często różnimy się także językiem, którym się posługujemy. Dziennikarz powinien stosować język publicystyczny, czysto informacyjny, a niekiedy nawet i naukowy. Zadaniem copywritera jest nakłonienie do zakupu, dlatego tutaj często stosuje się język korzyści i styl nieco bardziej potoczny (ale wciąż stawiamy na poprawność językową).