Co to jest employer branding?

dwóch-mężczyzn-wskazuje-na-tablicę-z-diagramami

Employer branding to dość nowa forma marketingu firmy przed potencjalnymi kandydatami. Zważywszy na to, że poszukujemy odpowiedniego człowieka, dopasowanego do naszych wymagań, ta forma content marketingu jest obecnie niezbędna na rynku pracy.

Ofert pracy dla osób z doświadczeniem jest bardzo wiele. Z tego też względu konkurencja i popyt na tych najlepszych jest bardzo duży. Biura HR oraz tzw. headhunterzy wręcz podkupują dobrych pracowników z innych firm, aby u swojego klienta zaoferować mu lepsze warunki pracy, stanowisko i płacę.

A poszukiwanie tego naprawdę kompetentnego człowieka bywa bardzo długie dla potencjalnego pracodawcy. Zanim jego znajdzie sparzy się wiele razy. W Polsce właściciele firm dopiero się uczą pozyskiwać dobrych pracowników i o wielu strategiach w tym zakresie jeszcze nie mają pojęcia. W tym artykule przytoczę kilka sposobów na pozyskanie dobrego kandydata na stanowisko pracy, używają w tym celu instrumentów internetowych.


Ogłoszenie rekrutacyjne

Pierwszym krokiem do zatrudnienia nowego pracownika jest wstawienie ogłoszenie o rekrutacji na dane stanowisko pracy. Należy pamiętać, że to pierwsza niewerbalna forma kontaktu kandydata z pracodawcą. Dlatego profesjonalne przygotowanie ogłoszenia pod względem merytorycznym i wizualnym jest wręcz niezbędne. Tutaj główną rolę odgrywają wpadająca w oko grafika oraz skuteczny copywriting, który zapewni przejrzystą i jasną formę potrzeb, wymagań i co dane przedsiębiorstwo oferuje pracownikowi na tym stanowisku pracy.

Wiele firm również w paru zwięzłych zdaniach opisuje własne przedsiębiorstwo, tak aby potencjalni kandydaci mieli już na wstępie pewną wiedzę na temat firmy,branży, w jakiej działa oraz samego stanowiska pracy. Ważne, aby w nieco pozytywnym, a zarazem obiektywnym świetle przedstawić firmę i zawrzeć najważniejsze kwestie, ale bez przesadnej dumy. Nikt nie będzie czytał długich ogłoszeń ani nie będzie aplikował tam gdzie firma pisze o swoich wielkich osiągnięciach.

Dlaczego ? Po pierwsze duże osiągnięcia wiążą się z wysokimi wymaganiami oraz kwalifikacjami i umiejętnościami potencjalnych kandydatów, więc taki charakter ogłoszenia może odstraszyć bardzo wielu. Niebanalna treść i lekkie pióro oddające ducha i specyfikę firmy może zainteresować wielu dobrych kandydatów, którzy zaaplikują na to stanowisko pracy.

Ważne ogłoszenie ma być spójne z tzw. “corporate identify” firmy, a przy tym wyróżniać się spośród innych.


Strona internetowa firmy

Zakładka kariera to najważniejsze narzędzie komunikacji HR oraz employer branding. To wizytówka pracodawcy i powinna być oczkiem w głowie działu kadr. Profesjonalna zakładka kariera musi mieć atrakcyjny, budzący zaufanie i przyciągający uwagę wygląd. Przy okazji regularnie aktualizowane i ciekawie zaprezentowane informacje. Ta część HR często bywa pomijana, bo większość pracowników traktuje ją, jako tylko narzędzie do umieszczania ogłoszeń o prace i nic poza tym. A to również instrument marketingowy, mający wpływ na skuteczne zatrudnienie.

Potencjalny kandydat, czytając nasze ogłoszenie w serwisie internetowym ogłoszeń o pracę, kolejny krok, jaki zrobi to wejdzie na stronę firmy i właśnie obejrzy sobie zakładkę kariera. Warto w niej zamieszczać także jakie benefity otrzymują nasi pracownicy oraz awanse. W tym miejscu można się pochwalić osiągnięciami np. zespołowymi naszej kadry, zamieszczać informacje i relacje z imprez integracyjnych oraz zdjęcia pracowników (oczywiście za ich zgodą), tak aby potencjalny kandydat miała wrażenie, że tworzycie jedną zgodną ze sobą rodzinę.


Promocja ofert pracy

No cóż, wielu jeszcze myśli, że oferta pracy sama się wypromuje i zbierze całe rzesze ofert. No może ofert będzie dużo, ale nie koniecznie takich kandydatów, jakich byśmy sobie życzyli. Optymalizacja i pozycjonowanie w przeglądarkach Google i Bing jeszcze jest niezbyt docenianym narzędziem marketingu w naszym kraju, jeżeli chodzi o zatrudnienie.

Tutaj warto skupić się na zakładce „Kariera”, która posiada już swój profesjonalny content marketing i może być zoptymalizowana pod kątem zgodności z najczęściej używanymi przeszukiwarkami internetowymi. W tym wypadku staje się skutecznym narzędziem do poszukiwania kompetentnych pracowników. Nawet jeżeli firma nie prowadzi rekrutacji oficjalnie, ta zakładka i tak może przyciągnąć uwagę doświadczonych pracowników, którzy na przykład szukają lepszej pracy, bo w obecnej nie mogą rozwinąć skrzydeł. Oni nie będą czekali na ogłoszenie, ale w tej sytuacji mogą sami wysłać swoją kandydaturę do firmy.

Kolejnym potężnym narzędziem promocji firmy są social media również pod kątem zatrudniania kompetentnych pracowników. Na firmowym fanpage nie może zabraknąć relacji nie tylko z osiągnięć firmy, ale też wewnętrznych działań firmy i kadry, wynikających na przykład z zorganizowanych imprez dla pracowników lub środowiska pracowniczego. Należy tutaj pamiętać, że media społecznościowe to narzędzie dla pracodawców odważnych i otwartych na dialog ze społeczeństwem, którzy nie boją się także konstruktywnej krytyki.


Filmy rekrutacyjne

To narzędzie stosowane przez nielicznych pracodawców. Niemniej jednak nagrane z pomysłem i ciekawym scenariuszem może być doskonałym instrumentem rekrutacyjnym zarówno w internecie, jak i na targach pracy.
Poszukiwanie idealnego pracownika to dla wielu pracodawców jest jak szukanie „igły w stogu siana”. Warto zatem zaopatrzyć się w odpowiednie przyrządy, które przyciągnął „igłę” do naszej firmy.


 

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*