Artykuł zaktualizowany 2 listopada 2021
Każdej firmie zależy na tym, by wyróżnić się na tle konkurencji. Właśnie dlatego tak duży nacisk marki kładą na swój wizerunek, ponieważ to buduje ich rozpoznawalność i tożsamość, dzięki czemu można do siebie przyciągnąć więcej klientów. Jak zadbać o taki wizerunek?
Czym jest identyfikacja wizualna?
W uproszczeniu można powiedzieć, że jest to niemal wszystko, co widzą klienci mający kontakt z daną firmą. Ten kontakt to bowiem nie tylko logo i podstawowe materiały firmowe, ale też wygląd strony internetowej, ulotki, wizytówki pracowników, druki firmowe, stopki w służbowym e-mailu, jakość materiałów promocyjnych. Wizualne skojarzenie z marką to także wygląd produktów, ich opakowania, ekspozycja sklepowa, sposób promocji, ubiór pracowników, wystrój wnętrz w siedzibie firmy, oznakowanie środków transportu.
To wszystko razem tworzy określony przekaz, który dociera do klientów, warto więc zadbać o to, by był to przekaz spójny, pozytywny, wywołujący przyjemne skojarzenia. Dzięki starannie przygotowanej identyfikacji wizualnej firma może się zaprezentować odbiorcom z najlepszej strony, wyeksponować swoje atuty, pokazać przewagę nad konkurencją. Konsekwentne budowanie wizerunku będzie początkowo wymagać nakładów finansowych, ale jest to inwestycja, która szybko się zwraca, ponieważ bardzo ułatwia firmie zbudowanie silniejszej pozycji na rynku. Mając gotową koncepcję identyfikacji marki, wdrażanie kolejnych projektów przebiega dużo sprawniej.
Jak stworzyć taki system identyfikacji wizualnej?
Projektowanie zwykle zaczyna się od wymyślenia logotypu i przygotowania druków firmowych, ale to dopiero początek. Nowoczesna identyfikacja wizualna marki to cały system, obejmujący również te obszary, które nie kojarzą się od razu z tożsamością firmy, ale w rzeczywistości stanowią ważną jej część. Jego przygotowanie warto zlecić doświadczonej firmie, jak artlime.com.pl.
Czy przydaje się to wyłącznie wielkim korporacjom? Nie. Dla małej, lokalnej firmy jest to równie ważne, bo pomaga się wybić, a na początku nie trzeba korzystać z całej palety dostępnych narzędzi, można tylko wybrać to, co faktycznie jest niezbędne. Dobrze przygotowany system identyfikacji wizualnej jest dopasowany do profilu firmy i uwzględnia oczekiwania klientów. Zapada w pamięć, jest czytelny i nie wywołuje kontrowersji.