Artykuł zaktualizowany 14 marca 2023
Jednym z rodzajów sprzedaży detalicznej jest dropshipping. Co dokładnie kryje się pod tym pojęciem? Dlaczego to polecane rozwiązanie biznesowe? Poniżej znajdują się szczegółowe wyjaśnienia.
Czym jest dropshipping?
Dropshipping to model logistyczny, który polega na przeniesieniu wysyłki towarów na producenta bądź hurtownię. Bazuje na tym, że klient zamawia konkretny produkt w sklepie internetowym sprzedawcy, ale ten nie wysyła go do niego. Dostawą zamówienia zajmuje się hurtownia bądź magazyn dostawcy. To po ich stronie leży cały proces magazynowania, przygotowania zamówienia oraz wysłania go do klienta. Co ciekawe, końcowy odbiorca często nawet nie wie, że otrzymał przesyłkę nie bezpośrednio od firmy, w której zamawiał, ale od zewnętrznego dostawcy. Zyskiem sprzedającego jest różnica między ceną, którą wynegocjował z dostawcą a ceną, którą ustawił w swoim sklepie. Kluczową rolą sprzedającego jest przede wszystkim prowadzenie działań marketingowych, które pozwolą przyprowadzić do sklepu jak najwięcej klientów.
Jakie są zalety dropshippingu?
Dropshipping to korzystne rozwiązanie biznesowe, które ma wiele zalet. Najważniejszym atutem tej opcji jest brak konieczności posiadania kapitału na towar. Zazwyczaj umowy z dostawcami produktów są skonstruowane w taki sposób, że sprzedający zapłaci hurtowni za produkty wtedy, gdy klient zapłaci mu za towar. Dopiero wówczas dostawca wysyła zamówienie do klienta. Rozwiązanie to wiąże się również z brakiem konieczności posiadania i utrzymania magazynu. To pozwala sporo zaoszczędzić zarówno na wynajmie powierzchni magazynowej, jak i energii elektrycznej, ogrzewaniu oraz pracownikach zajmujących się obsługą i ochroną magazynu. To szczególnie polecana opcja w przypadku sprzedaży towarów wielkogabarytowych.
Dropshipping daje możliwość współpracy z wieloma hurtowniami z różnych branż. W efekcie można mieć w sklepie spory wybór rozmaitych produktów, a tym samym zwiększyć zyski przedsiębiorstwa. Ponadto hurtownie udostępniają opisy i zdjęcia produktów, co sprawia, że sprzedawca nie musi zajmować się tworzeniem treści czy fotografowaniem towarów. Ważnym atutem jest też brak kosztów zatrudnienia zespołu pracowników, którzy zajmują się wysyłką i pakowaniem zamówień.
Decydując się na to rozwiązanie, należy zdawać sobie sprawę, że dropshipping może wiązać się z wysokimi cenami u dystrybutorów. Wykonują oni większą część pracy za sprzedawców, co uwzględniają kosztowo w finalnej cenie produktu. Ponadto ceny w hurtowniach, które sprzedają w tym modelu biznesowym, często nie odbiegają znacząco od kosztów rynkowych, co sprawia, że sklep nie zarobi wiele na pojedynczej sprzedaży