budowanie-świadomości-marki

Na czym polega budowanie świadomości marki?

Artykuł zaktualizowany 27 września 2019


Branding od lat jest ważnym tematem w marketingu. Co to takiego? To budowanie świadomości marki, a także utrzymywanie pozytywnego wizerunku. To niesłychanie istotna rzecz, która ma bardzo duży wpływ na odbiór przez klientów. Na czym polega budowanie świadomości marki? Sprawdź!


Budowanie świadomości marki – co to takiego?

Każdy właściciel marki marzy, aby stała się ona rozpoznawalna, czyli znana na rynku krajowym, jak i zagranicznym. Dzięki temu zysk i popyt na towary znacząco wzrośnie.  Ponadto firma zdobędzie rozgłos, a co za tym idzie kolejnych klientów. Będzie miała szansę na poszerzenie działalności lub zatrudnienie dodatkowych pracowników, czy rozwinięcie produkcji. Wystarczy jedynie budowanie silnej świadomości marki, aby osiągnąć te wszystkie zamierzenia. Branding pozwala stworzyć pozytywny wizerunek, a także go utrzymać. Ta technika marketingowa jest niesłychanie popularna, a jakże pomocna.


Branding – co warto wiedzieć?

Nie da się ukryć, że budowanie marki trwa, czasem tygodnie, a nawet lata. To dość długi proces, który wymaga odpowiednich narzędzi marketingowych. Już sam wybór nazwy i logo jest znaczący – powinno być estetyczne, łatwe do zapamiętania i jasno kojarzone z usługami. Muszą się do tego pojawić chwytliwe hasła reklamowe, przejrzysta strona internetowa, czy też ogólny zarys wyglądu, od kolorystyki, po wielkość liter. To istotne, aby każdy element tworzył ze sobą spójną całość. Tylko tak można osiągnąć pełen sukces. Warto obrać od początku grupę docelową i dążyć do zdobycia, jak największej liczby stałych klientów właśnie z tego targetu. Stopniowo można rozszerzać rynek o kolejne produkty bądź usługi skierowane, na przykład do młodszych osób.

Budowanie świadomości marki może odbywać się na kilku poziomach. Pierwszy top-of-mine, czyli natychmiastowy branding. Co to takiego? To wskaźnik, który pokazuje w kategorii danych produktów bądź usługę właśnie tej marki na pierwszym miejscu. A co za tym idzie z pewnością ona będzie brana pod uwagę, jako najważniejsza podczas zakupów. Kolejny typ to budowanie świadomości spontanicznej. Tutaj klient ma już większy zakres wyboru, pole sięga nawet do 6 firm w jednym wariancie. Co ciekawe, jest w tym miejscu element wariantu top-of-mine, a dokładnie pojawia się jego wskaźnik. Ostatnim rodzajem jest branding  wspierania. To daje obraz, jak dobrze kupujący zna markę. To szczególnie ważne dla debiutujących na rynku przedsiębiorstw.


Budowanie świadomości marki – na co zwrócić uwagę?

Od początku firma powinna posiadać strategię i wiedzieć w jakim kierunku chce iść. To pomoże stworzyć spójny wizerunek, a także zbudować pozytywną świadomość marki. To kluczowy element, bez którego nie osiągniemy sukcesu na rynku.

Zbudowanie świadomości marki prowadzi do zwiększenia zaufania. Na to ma wpływ wiele czynników, przede wszystkim wizerunek. Musi być spójny i charakterystyczny, aby wyróżnić się na tle innych firm. Ważna jest nazwa, logo oraz to, gdzie te elementy się pojawiają. Warto je powielać w mediach społecznościowych, czy w firmowej korespondencji. Również przez to tworzy się skuteczny branding.

Reklama od zawsze jest mile widziana. Marka zarówno na samym początku, jak w późniejszych etapach może próbować zdobywać kolejnych klientów właśnie poprzez promocję. To jest także ważny element brandingu. Można na różnych polach popularyzować dane produkty, czy usługi. Wszelkiego rodzaju media będą niezwykle pomocne, tak samo jak ulotki informacyjne, tudzież plakaty. Materiały wizualne pomogą lepiej skojarzyć logo lub nazwę w przyszłości.

Kolejnym aspektem jest tworzenie aktywnej społeczności. Dziś bez social media trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie marki na rynku. To właśnie tam klienci znajdą najważniejsze informacje, między innymi o promocjach, nowościach, czy nadchodzących zmianach. Mało tego, poprzez udzielanie się w mediach społecznościowych czują się częścią brandu. Kontakt z klientami pomaga budować zaufanie, a także utrzymanie pozytywnego wizerunku.


 

Dodaj komentarz