jak budować trwałe relacje z klientem

Jak budować trwałe relacje z klientem w trakcie sprzedaży?

Artykuł zaktualizowany 16 stycznia 2024

Dbanie o pozytywne relacje na linii klient-sprzedawca to fundamentalna kwestia, która wpływa na powodzenie transakcji. Co zrobić, aby zyskać pewność, że odpowiednio dbamy o dobre relacje z klientami? Poznaj 5 najważniejszych sposobów, jak budować trwałe relacje z klientem w trakcie sprzedaży.

5 sposobów, jak budować trwałe relacje z klientem

Buduj trwałe relacje z klientem (CRM), aby zwiększyć swoją skuteczność podczas sprzedaży.

Postaw na kontakt bezpośredni

Naucz się budować trwałe relacje z klientem i postaw na kontakt bezpośredni. W jaki sposób? Przede wszystkim skróć dystans – za zgodą klienta zwracaj się do niego po imieniu. Pozwoli Ci to zbudować bardziej przyjacielskie relacje oraz prowadzić nieco bardziej „osobiste” rozmowy. Mimo że wymiana e-maili jest często wygodniejsza, to jednak częściej proponuj kontakt telefoniczny lub spotkania twarzą w twarz.

Szkol pracowników

Jak zwiększyć skuteczność sprzedawców w kontaktach z klientami? Odpowiedzią są oczywiście szkolenia sprzedażowe. Dokształcanie pracowników sprawia, że ich działania i zachowania są bardziej świadome, a co za tym idzie skuteczniejsze. Warto zainwestować w szkolenia dla pracowników, które omawiają takie zagadnienia, jak etapy procesu sprzedażowego, sposoby pozyskiwania klientów, analizowanie opinii klientów czy właśnie najważniejszą kwestię, czyli budowanie trwałych relacji z klientami. Warto korzystać z wiedzy doświadczonych specjalistów.

Unikaj nachalności

Niezależnie od formy kontaktu z klientem zawsze najważniejsza powinna być kultura. Dobre maniery zawsze są w cenie. Oprócz tego pamiętaj, że klient ma też wiele innych zajęć w ciągu dnia, dlatego nie bądź nachalny. Kategorycznie unikaj „wciskania” oferty czy nowości. Bycie nachalnym sprawia, że znacznie trudniej będzie zbudować trwałe relacje z klientem.

Small talk jako tajna broń

W trakcie spotkania biznesowego czy rozmowy telefonicznej nie bój się tzw. small talk. Niech Wasz kontakt nie skupia się jedynie na analizowaniu oferty, ale też na zwykłej rozmowie, aby klient zauważył w Tobie nie tylko sprzedawcę, ale też po prostu człowieka, który ma podobne problemy i poglądy.

Być może w trakcie rozmowy okaże się, że klient ma wątpliwości. Wtedy postaraj się wykazać nie tylko wiedzą, ale też doświadczeniem i doradź rozmówcy w taki sposób, jakbyś rozmawiał z przyjacielem i miał wskazać mu najlepszą dla niego opcję. Dzięki takiej strategii będziesz w stanie pozyskać najważniejszą wartość – zaufanie.

Dbaj o relacje z klientem też po zakończeniu transakcji

Dopięcie transakcji nie oznacza, że należy zerwać całkowicie relację z klientem. Najlepiej po pewnym czasie ponownie skontaktuj się z nim i zapytaj, jak sprawdza mu się Twój produkt lub o efekty usługi. Pokażesz w ten sposób, że dbasz o zadowolenie klienta i interesujesz się tym, jak ocenia usługę czy produkty, na który się zdecydował. Pamiętaj, że bardzo ważne jest dotrzymywanie słowa, gdyż właśnie już po zakończeniu transakcji wszelkie kłamstwa czy niedopowiedzenia wyjdą na jaw.

Materiał sponsorowany.

Dodaj komentarz