kobieta kierowca

Jak otworzyć firmę transportową?

Artykuł zaktualizowany 30 stycznia 2023

Polska branża spedycyjna jest liderem w skali całej Europy. Dlatego z punktu widzenia wielu osób założenie firmy spedycyjnej to świetny pomysł na biznes. Oczywiście, że mają rację i taki rodzaj działalności może być dochodowy. Jest to jednak wymagający proces, który wymaga określonej wiedzy i właściwych kwalifikacji.

Specyfika działania transportu drogowego

Praca w branży transportowej to wielka szansa na udany biznes i wysokie dochody. Wielu przedsiębiorców decyduje się na ten krok. Jednym z czynników jest z pewnością dogodne położenie Polski i wysoce rozwinięta infrastruktura. Według Głównego Urzędu Statystycznego firmy logistyczne i transportowe wytwarzają 6% produktu krajowego brutto. Jednocześnie realizują aż 17% wszystkich przewozów na terenie Unii Europejskiej. Jeśli chciałbyś dołączyć do ich grona to warto nauczyć się, jak założyć firmę spedycyjną, uniknąć błędów i odpowiednio zorganizować cały proces.
Najpierw musisz zdefiniować profil przewoźnika. Transport drogowy towarów wiąże się z zupełnie innymi wyzwaniami i procedurami, ale transport ludzi jest inny. Powinieneś również zaznaczyć, czy interesują Cię przede wszystkim przesyłki krajowe, czy też możliwe są wysyłki międzynarodowe. Oczywiście każda z tych strategii może być skuteczna i opłacalna, ale faza przygotowań wygląda zupełnie inaczej.

Co jest niezbędna aby założyć firmę transportową?

Z punktu widzenia ustawodawcy realizacja transportu drogowego jest zadaniem bardzo wymagającym i wiąże się również z dużą odpowiedzialnością zawodową. Zarówno świadczenie usług w drogowym transporcie towarów, jak i pośrednictwo w przewozie towarów jest działalnością regulowaną. Jeśli chcesz prowadzić firmę transportową, musisz uzyskać odpowiednie koncesje i zezwolenia. Cały proces jest więc wyraźnie dłuższy i bardziej wymagający niż te związane z tworzeniem standardowych czynności biznesowych, które nie wymagają dodatkowych zezwoleń. Nie każdy może otworzyć firmę spedycyjną, a kompetencje to nie jedyny wymóg. Najważniejsze osoby w firmie muszą mieć dobrą reputację. W związku z tym właściciel firmy transportowej nie będzie ścigany za naruszenie przepisów karnych skarbowych lub naruszenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, mienia, transakcji handlowych, autentyczności dokumentów lub ochrony środowiska.

Certyfikat kompetencji zawodowych

W pierwszej kolejności niezbędne jest posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych. Bez niego niemożliwe będzie uzyskanie zezwoleń i licencji pozwalających na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego. Jest to dokument potwierdzający posiadanie wiedzy i kwalifikacji niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego. Aby uzyskać takowy  certyfikat Fnależy zdać egzaminy odbywające się w różnych miastach Polski. Za ich realizację odpowiada Komisja Egzaminacyjna funkcjonująca przy Instytucie Transportu Samochodowego(ITS). Warto pamiętąć o tym, że osoby fizyczne mogą zrezygnować z części pisemnej egzaminu. Dotyczy to absolwentów studiów drugiego stopnia lub studiów jednolitych magisterskich, których program nauczania obejmuje tematykę wskazaną w odpowiednim dokumencie. Przynajmniej jeden dyrektor zarządzający przedsiębiorstwa żeglugowego musi posiadać certyfikat kompetencji. W przypadku małych przedsiębiorców do kierowania transportem w imieniu przedsiębiorcy może zostać wyznaczona osoba fizyczna, jednak osoba ta musi posiadać certyfikat kompetencji zawodowych. Więcej szczegółów znajdziesz na pks-sa.com

Dodaj komentarz