Spis treści
Artykuł zaktualizowany 28 września 2023
Samochody hybrydowe to już nie jest przyszłość a rzeczywistość. Pomimo że w salonach hybrydy są jeszcze autami z górnej półki finansowej, to na rynku wtórnym możemy kupić używane modele już po bardziej przystępnej cenie. Co zatem warto wiedzieć o tych samochodach.
Jakie są samochody hybrydowe?
Myśląc o samochodzie hybrydowym, bierzemy pod uwagę oszczędności, jakie on może nam przynieść w trakcie jego eksploatacji. I tutaj mamy rację, o ile wybierzemy dobry model tego auta.Samochody te są bardziej niezwodne niż tradycyjne auta, ze względu na ich prostą konstrukcję. Nie posiadają one niektórych podzespołów mechaniczno- elektrycznych, które najczęściej ulegają uszkodzeniom w konwencjonalnych autach, np. alternator czy rozrusznik.
Napęd hybrydowy jest dużo prostszym układem, stąd też w mniejszym stopniu awaryjnym. Natomiast to, co najczęściej budzi obawy, to częstotliwość wymiany baterii i jej koszty. Bateria bez utraty żywotności w normalnie eksploatowanej i serwisowanej hybrydzie wytrzymuje ponad 200-300 tys. km. Poza tym koszt wymiany na nową to kwota rzędu 8-10 tys. zł. Można jeszcze nabyć akumulator z rynku wtórnego.
Najpopularniejsze rozwiązania hybrydowe
Hybrydy szeregowo- równoległe to najbardziej charakterystyczne technologie zastosowane m.in. w Toyocie w modelach Prius i Auris. Zasada ich działania polega na tym, że silnik eklektyczny i spalinowy mogą pracować szeregowo lub równolegle. Na krótkich dystansach samochód chodzi wyłącznie w trybie elektrycznym. To dość przydatna funkcja szczególnie w korku miejskim lub podczas ruszania. Pojemność akumulatora jest jednak mała. Dlatego samochód szybko przełącza się w tryb szeregowy, czyli silnik spalinowy doładowuje akumulator, a tym samym zużywa paliwo.
Przy dużym wykorzystaniu mocy pracują oba silniki (tryb równoległy), które nadają mu pełną moc. Ten rodzaj napędu doskonale sprawdza się w mieście. Natomiast jest zupełnie bezużyteczny w trasie.
Hybryda plug-in to inne rozwiązanie hybrydy szeregowo- równoległej. Ten rodzaj auta może być ładowany ze stacji szybkiego ładowania i posiada zazwyczaj akumulator o większej pojemności. Dzięki temu może przejechać w trybie elektrycznym nawet 50 km. Dzięki temu doskonale sprawdza się w warunkach miejskich, jako tanie w eksploatacji auto, ale w trasie nie jest już tak ekonomiczny.