analitykawe-commerce

Dlaczego analityka w e-commerce jest kluczowa dla sukcesu Twojego sklepu?

Artykuł zaktualizowany 28 września 2023

Każdy sklep, również ten internetowy, ma jeden główny cel – generować możliwie jak największy wolumen sprzedaży. Jednak środki, jakie można przedsięwziąć na drodze do osiągnięcia tego celu, znacznie już różnią się między placówkami stacjonarnymi, a tymi online. Jedną z głównych przewag e-commerce jest możliwość prowadzenia pogłębionej analityki internetowej – zebrane i zanalizowane w jej toku dane mogą posłużyć do wieloaspektowej optymalizacji procesów zakupowych i znacznie zwiększyć sprzedaż. Jak i po co to robić? Odpowiedzmy na te pytania.

Co daje analityka w e-commerce?

Skrupulatne działania analityczne w obrębie sklepów online dają nam dwa główne rodzaje informacji – te dotyczące użytkowników oraz własnego asortymentu. Oba są równie ważne w toku projektowania działań optymalizacyjnych.

Jeśli chodzi o klientów, dzięki analityce możemy dowiedzieć się, skąd do nas przychodzą (źródło ruchu) i jak zachowują się w obrębie strony. Przy czym zachowania te oznaczają cały szereg czynności przez nich wykonywanych: poruszanie się między podstronami, klikane linki i buttony, dodawane do koszyka produkty itp. Przydatne są tutaj nie tylko programy śledzące kolejne ruchy użytkowników, ale także te nagrywające poszczególne sesje, jak np. Hotjar. Tak pogłębiona analityka w sklepie internetowym jest w stanie wskazać na przykład, które elementy strony są omijane – w domyśle, są nieintuicyjne lub nie działają prawidłowo.

Co się zaś tyczy asortymentu, analiza danych w e-commerce pozwala wyciągnąć wnioski na temat tego, które produkty sprzedają się lepiej, a które gorzej, a nawet jaka jest tego przyczyna. Na przykład jeśli jakiś produkt jest często oglądany, lecz ostatecznie nie dochodzi do transakcji, to należy przyjrzeć się wszystkim elementom karty produktu – grafice, opisowi, cenie itd.

Istotnym, choć czasem pomijanym aspektem analityki w e-commerce, jest jeszcze możliwość zebrania danych na temat skuteczności kampanii płatnych. Już same źródła ruchu, jeśli są odpowiednio oznaczone w kampaniach, dają nam bezcenne informacje na temat tego, skąd biorą się nasi potencjalni klienci i jak zachowują się na stronie.

Analityka w sklepie internetowym – przydatne narzędzia

Jeśli chodzi o narzędzia, za pomocą których możemy prowadzić przynajmniej podstawową analitykę w naszym sklepie, w pierwszej kolejności należy wymienić te udostępniane przez Google, a w szczególności: Google Analytics 4 oraz Google Tag Manager.

Google Analytics jest najpopularniejszym i najbardziej rozbudowanym narzędziem analitycznym dostępnym online za darmo. W najnowszej wersji (GA4) oferuje bardzo szerokie możliwości gromadzenia, analizowania, a nawet przejrzystego wizualizowania danych, dzięki którym możemy sporządzać całe raporty dotyczące wybranych elementów sklepu. Najczęściej za pomocą GA sprawdza się źródła ruchu w sklepie internetowym, dane demograficzne użytkowników oraz technologie, za pośrednictwem których surfują po Sieci.

Nieco bardziej zaawansowanym narzędziem jest Google Tag Manager, którego rolą jest tworzenie tzw. zdarzeń, za pomocą których możemy śledzić różne interakcje użytkowników z naszym sklepem internetowym (np. kliknięcie w konkretny banner, zapisanie się do newslettera czy czas spędzony na stronie).

Analityka w e-commerce to bardzo szerokie zagadnienie, a wspomniane wyżej jej aspekty i pomocne narzędzia to tak naprawdę zaledwie wprowadzenie do całego procesu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak specjaliści z agencji performance marketingu mogą Ci pomóc w tym zakresie – skontaktuj się z nami na Veneo Performance!

Dodaj komentarz