roladki

Dieta z niskim indeksem glikemicznym – zasady, zalety, wskazania

Artykuł zaktualizowany 29 listopada 2021


Zalety diety z niskim IG (indeksem glikemicznym) są znane już od ponad 20 lat. Sięgają po nią już nie tylko ci, którym zależy na szybkim pozbyciu się nadprogramowych kilogramów, ale również osoby, którzy zmagają się z problemami natury zdrowotnej. Na czym w zasadzie polega dieta z niskim indeksem glikemicznym i dlaczego może to być dobre rozwiązanie?


Czym jest indeks glikemiczny?

Jednym z podstawowych źródeł energii dla naszego organizmu jest glukoza, a więc cukier prosty. Posługując się pojęciem indeksu glikemicznego, szeregujemy węglowodany pod względem ich wpływu na wzrost poziomu cukru we krwi. Jako punkt odniesienia traktujemy właśnie glukozę, której indeks glikemiczny wynosi 100. Produkty uznawane za te o niskim IG, mają wartość 55 lub mniej. Oznacza to, że nasz organizm potrzebuje więcej czasu na ich strawienie i zmetabolizowanie. Nie powodują one gwałtownych skoków i spadków glukozy, w przeciwieństwie do produktów z wysokim IG. W diecie z niskim indeksem glikemicznym znajduje się wiele odżywczych, wartościowych pokarmów, które takich jak: surowa marchew (IG 30), borówki (25), bakłażan (20) i wiele innych świeżych warzyw i owoców. Produkty z przedziału 56-69, czyli o średnim IG to np. gotowany ryż biały (64), kuskus (64), czy wafle ryżowe 64). Do pokarmów o wysokim IG, a więc powodujących znaczne skoki insuliny zaliczamy te z przedziału 70-100. Są to np. płatki kukurydziane (80), cukier trzcinowy (87), czy pieczone ziemniaki (85).

Dieta z niskim indeksem glikemicznym – co daje?

Głównym celem diety z niskim IG jest utrzymanie stabilnego poziomu cukru we krwi. Dzięki temu podczas jej stosowania:

  • nie dokuczają nam napady głodu czy nagły apetyt na słodycze,
  • zmniejsza się stres oksydacyjny w organizmie,
  • kontrolowanie masy ciała oraz redukcja tłuszczu są znacznie prostsze,
  • zmniejsza się ryzyko chorób serca i cukrzycy,
  • poprawia się perystaltyka jelit ze względu na wysoką zawartość błonnika.

Dieta z niskim IG – dla kogo?

W zasadzie każdy, komu zależy na uregulowaniu gospodarki cukrowej może zdecydować się na dietę z niskim indeksem glikemicznym. Szczególnie polecana jest ona osobom, które potrzebują pomocy w odchudzaniu, ponieważ produkty z niskim IG bardzo skutecznie kontrolują apetyt i zapewniają sytość na długi czas. Ponadto jest to dieta polecana cukrzykom, osobom ze stanem przedcukrzycowym i cierpiącym na insulinooporność. Aby mieć pewność, że dieta jest odpowiednio skomponowana, możemy skorzystać z oferty cateringu dietetycznego, np. Light Catering.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.