Czy wątróbka jest zdrowa? Zalety i wady jedzenia wątróbki

wątróbka

Podroby zwierzęce, takie jak wątróbka kojarzą się raczej z resztkami, które mają niewiele wartości odżywczych. Jednak 100 gram wątróbki zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na szereg niezbędnych witamin, takich jak – witamina A, wszystkie witaminy z grupy B oraz potas i żelazo.


Wątróbka – doskonałe źródło żelaza

W 100 gramach wątróbki drobiowej znajduje się 20-krotnie więcej żelaza niż w tej samej ilości piersi z kurczaka. Porcja wątróbki pokrywa dzienne zapotrzebowanie na tej pierwiastek niemal w 100%.

Dzienne zapotrzebowanie na żelazo:

  • Kobiety – 18mg
  • Mężczyźni – 10mg

Wątróbka drobiowa jest jednym z najbogatszych źródeł żelaza i przynajmniej raz na jakiś czas trzeba wykorzystać ją do uzupełnienia naszej diety. Żelazo jest niezbędne do wytwarzania hemoglobiny, która jest odpowiedzialna za transport tlenu do komórek ciała – przy pomocy czerwonych krwinek.


Wątróbka drobiowa – doskonałe źródło witaminy B

Wątróbka drobiowa jest bogata we wszystkie witaminy z grupy B, a między innym:

  • kobalamina ( B12 )
  • ryboflawina ( B2 )
  • niacyna ( B3 )

Witaminy z grupy B są niezbędne do regulowania procesów przemiany makroskładników, czyli węglowodanów, białek i tłuszczy oraz do odpowiedniego ich wykorzystania w trakcie przemiany pożywienia w energię. O odpowiednią podaż witaminy B, szczególnie powinny zadbać osoby aktywne fizycznie, gdyż uczestniczy ona w regeneracji powysiłkowej oraz naprawie i nadbudowie włókien mięśniowych.


Wątróbka to bogate źródło białka

W 100g porcji wątróbki znajduje się aż 19 gramów wysokiej jakości, łatwo przyswajalnych protein. Co powinno zainteresować osoby aktywne fizycznie, które potrzebują szczególnie dużo białka w codziennej diecie. Profil aminokwasów zawartych w wątróbce drobiowej zadowoli każdego sportowca, gdyż jest bardzo podobny do mięsa zwierzęcego oraz znacznie lepszy od tych zawartych w nabiale.


Jakie są zalety jedzenia wątróbki?

Rolą wątroby jest neutralizowanie toksyn, które gromadzą się w organizmie. Jednak te substancje nie gromadzą się w jej wnętrzu, więc jedzenie wątróbki jest całkowicie bezpieczne. Ponad to jest bardzo pożywna, gdyż zawiera wiele wartości odżywczych, które są wykorzystywane do neutralizacji toksyn w organizmie.

Dla osób, które nie są przekonane do włączenia wątróbki do diety, mamy kilka praktycznych rad:

  • po zjedzeniu wątróbki możesz “odtruć” organizm – zjedz grejpfruta po spożyciu wątroby;
  • wątróbka nie zawiera w sobie żadnych toksyn. Jest jedynie źródłem wysokiej jakości wartości odżywczych. Nie ma się czego bać;
  • wątróbka to bardzo tani produkt, dzięki któremu możemy uzupełnić braki w podaży witamin i minerałów. Jednocześnie nie musimy sięgać głęboko do kieszeni;
  • wątróbka to źródło wysokiej jakości białka, idealnego dla aktywnych sportowców;
  • kobiety w ciąży powinny jeść wątróbkę, gdyż jest bogatym źródłem kwasu foliowego.

Jakie są najważniejsze zalety jedzenia wątróbki? 

  • Dostarczasz wysokiej jakości białko do organizmu;
  • Wątróbka to bomba z witaminą A;
  • Wątróbka jest bogatym źródłem wszystkich witamin z grupy B;
  • Kobiety w ciąży ucieszy fakt, że wątróbka to bogate źródło kwasu foliowego;
  • 200g wątróbki zaspokaja dzienne zapotrzebowania na żelazo – zarówno dla kobiet jak i mężczyzn;
  • Wątróbka zawiera takie pierwiastki jak miedź, cynk i chrom;

źródło zdjęcia – Food photo created by topntp26 – www.freepik.com

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*