kim jest copywriter

Kim jest copywriter i jak z nim współpracować?

Artykuł zaktualizowany 4 lutego 2021


Copywriting jest bardzo szeroką dziedziną. Usługi copywriterów są niezbędne dla każdego rodzaju biznesu, niezależnie od wielkości firmy. Skuteczne treści pracują zarówno dla większych, jak i mniejszych czy średnich firm. Zobacz, kim jest copywriter i jak z nim współpracować.

Popyt na usługi copywriterów z roku na rok staje się coraz większy. Osoby prowadzące sklepy internetowe czy strony firmowe przekonują się, że praca copywritera w wielu przypadkach może być na wagę złota. Duża popularność tego zawodu sprawia, że często jest on błędnie definiowany. Kim zatem jest copywriter i za co odpowiada? Jak współpracować z copywriterem, gdy potrzebujemy jego usług?


Dziennikarz, pisarz, copywriter

W pierwszej kolejności powinniśmy sobie uświadomić, że copywriter nie jest ani dziennikarzem, ani pisarzem. Tak samo jak redaktor nie jest korektorem, a korektor tłumaczem – wymaga to uściślenia, ponieważ w wielu ofertach pracy jest to po prostu ze sobą mylone. Jeżeli weźmiemy pod uwagę samą teorię, odkładając na chwilę praktykę, to dojdziemy do wniosku, że zadaniem dziennikarza jest informowanie społeczeństwa oraz relacjonowanie wydarzeń, powinnością pisarza kreowanie literackich bohaterów i umieszczanie ich w konkretnym miejscu i w konkretnej historii. Co należy zatem do obowiązków copywritera?

Copywriter odpowiada przede wszystkim za teksty marketingowe, reklamowe, a także za te o charakterze perswazyjnym, mającym zachęcić odbiorcę do odpowiedniego działania. Wachlarz usług copywriterów na dzisiejszym rynku jest bardzo szeroki, szczególnie jeśli chodzi o freelancerów. Musimy również odróżnić copywriterów pracujących na etacie, na przykład w agencjach reklamowych, gdzie biorą oni czynny udział w procesie tworzenia kampanii reklamowych, od osób zajmujących się pisaniem jako freelancerzy.


Potrzebujesz treści? Pomoże copywriter

Bez problemu możemy znaleźć copywriterów-freelancerów piszących opisy produktów (co jest niezwykle istotne z perspektywy e-commerce), szeroko pojęte artykuły reklamowe, a także specjalistyczne, nierzadko wymagające głębokiego researchu. Często w ofertach możemy znaleźć również naming czy hasła reklamowe, które są bardzo ważne dla budowania marki – jeżeli oczywiście mamy zamiar dłużej utrzymać się na rynku i zaistnieć w świadomości klientów.

W tym miejscu rodzi się jednak pytanie, w jaki sposób współpracować z copywriterem, by teksty zaspokajały oczekiwania obu stron. Wiele osób piszących zawodowo decyduje się na wprowadzenie briefu – dokumentu w różnej postaci, w którym zawarte są najważniejsze pytania na temat firmy, produktu czy usługi klienta. Pytania te pomagają copywriterowi zrozumieć idee, którymi kieruje się Twoja firma, a to owocuje znacznie skuteczniejszym tekstem. W niektórych przypadkach zamiast briefu wystarczą jedynie ustalenia mailowe.

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy lub tworzysz stronę swojej firmy i zastanawiasz się, czy na pewno treści od copywritera są Ci potrzebne, to odpowiedź brzmi – tak. Copywriter wydobędzie z Twojej firmy to, co najważniejsze, ubierając to w perswazyjne zdania, które zachęcą potencjalnych klientów do kupna Twojego produktu czy skorzystania z usług Twojej firmy.


Dodaj komentarz