mail marketing

Tajemnice e-mail marketingu


W jaki sposób podtrzymać pozytywne relacje z klientami? Kto może korzystać z email marketingu? Czym właściwie jest ta forma komunikacji?


E-mail marketing sprawia, że za pośrednictwem poczty elektronicznej można utrzymywać kontakt z klientami zainteresowanymi ofertą danego przedsiębiorstwa.

Osoba, która pragnie być na bieżąco z promocjami i nowinkami w asortymencie, może wyrazić zgodę na otrzymywanie powiadomień na ten temat. Wtedy firma zapisuje adres email w swojej bazie danych w celu podtrzymania kontaktu z klientem.

Internetowy savoir-vivre

Prawdziwy email marketing jest dobrowolny. Niestety, kiedy ta zasada przestaje być szanowana, marketing przybiera formę uciążliwego spamu, od którego trudno jest się uwolnić.

Przedsiębiorstwa często oferują możliwość przerwania subskrypcji, aby klient nie czuł się przytłoczony i miał prawo wybrać, jakie treści trafiają na jego skrzynkę pocztową.

Email marketing jest klasyfikowany jako marketing bezpośredni, co oznacza, że jest kierowany do starannie wybranych odbiorców. Wykorzystany w odpowiedni sposób przynosi korzyści zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom.

W jakim celu stosuje się email marketing?

Podstawowe założenie email marketingu to budowa lojalności konsumenckiej. Przedsiębiorstwa podejmują szereg działań, aby sprawić, że klient ponownie zakupi towar lub skorzysta z usługi oferowanej właśnie przez tę firmę. W jaki sposób?

Zachęcają do tego promocje konsumenckie. W sklepach tradycyjnych, a także w serwisach internetowych często można spotkać obniżki cen lub inne atrakcyjne dodatki (np. wieloletnia gwarancja), jednak pojawia się warunek, aby móc z nich skorzystać.

Często wymagane jest np. założenie karty lojalnościowej, a to wiąże się z podaniem adresu email. Od tej chwili do skrzynki pocztowej będzie trafiać korespondencja z atrakcyjnymi ofertami, dopasowanymi do potrzeb klienta.

Dlaczego to wszystko się odbywa? Pozyskiwanie nowych odbiorców za pośrednictwem reklamy jest kosztowne. To każdorazowy wydatek na rzecz innych firm. Znacznie lepiej zbudować sieć klientów, którzy są zainteresowani ofertą i są gotowi wrócić, aby skorzystać z niej ponownie.

Email marketing ma również na celu budowanie pozytywnego wizerunku firmy, dlatego często cechuje go dobrowolność. Nachalne działania reklamowe nie sprzyjają ocieplaniu relacji.

Narzędzia email marketingu i aspekty techniczne

Email marketing wykorzystuje wiele narzędzi, aby przekazywać komunikat dla klientów. Popularna forma spotykana na wielu stronach internetowych to tak zwany “newsletter”, czyli internetowy biuletyn informacyjny.

Oprócz tej formy na skrzynkę pocztową mogą przychodzić reklamy w formie wiadomości email, bony i kupony rabatowe lub zaproszenia do skorzystania z usług innych firm np. sklepów partnerskich.

Wiadomości najczęściej są wysyłane przez specjalny algorytm. Program wykorzystuje bazę adresów email, aby co jakiś czas skontaktować się z odbiorcami. Warto wziąć pod uwagę wykorzystanie profesjonalnej frimy, która zajmie się email marketingiem. Firmy te rozumieją podstawowe wskaźniki internetowe i znają pojęcia takie jak np. DKIM

Istnieją dwa parametry mierzące skuteczność prowadzonych działań marketingowych. OR (open rate), który informuje ilu odbiorców otworzyło wiadomość oraz CTR (click – through rate) – podający ilość użytkowników, którzy kliknęli w zawartość wiadomości. Służą do ciągłego usprawniania prowadzonych działań marketingowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *