Networking biznesowy – jakie daje korzyści? Błędy popełniane przez przedsiębiorców

Artykuł zaktualizowany 4 lutego 2021


Networking to pojęcie coraz częściej obecne w polskim biznesie. Dzięki niemu można pozyskać nowe kontakty i poznać przedsiębiorców, z którymi będzie można nawiązać współpracę. Spotkania networkingowe najczęściej odbywają się regularnie i zrzeszają firmy oraz specjalistów z wielu dziedzin. Jakie korzyści daje networking i jakie błędy najczęściej popełniają początkujący przedsiębiorcy?


Co to jest networking?

Networking to tworzenie i pielęgnowanie znajomości w biznesie, wymiana informacji i zasobów, wzajemne poparcie. Angielska definicja networkingu biznesowego jest znacznie szersza. Jej mianem określa się społeczno-ekonomiczną działalność, której celem jest nawiązywanie relacji, szukanie partnerów biznesowych do różnego rodzaju przedsięwzięć, dzielenie się „know-how”. Koncepcja ta powstała w drugiej połowie XX wieku i miała sprzyjać budowaniu kapitału społecznego.

Idee networkingu realizowane są podczas regularnych spotkań klubów biznesowych. Największą organizacją rekomendacji biznesowych w Polsce jest grupa BNI, która została założona w 2006 roku, ale nie jest ona jedyna. Są jeszcze Towarzystwa Biznesowe, Projekt Wspierania Przedsiębiorczości, Klub Przedsiębiorczych Wielkopolan WALOR czy Free Business Network. A jak w praktyce wygląda tworzenie i podtrzymywanie relacji między przedsiębiorcami? Spotkania networkingowe dokładnie opisuje SpotkajBiznes.pl, gdzie dostępne są również porady z zakresu organizowania takich meetingów.


Jakie są zalety networkingu biznesowego?

Zalet uczestnictwa w spotkaniach networkingowych jest mnóstwo. Przede wszystkim dzięki obecności na takich zebraniach, nasz biznes staje się widoczny na rynku. Jesteśmy bardziej rozpoznawalni w określonej grupie przedsiębiorców, nawiązujemy nowe kontakty biznesowe, pozyskujemy w ten sposób klientów i budujemy pozytywny wizerunek naszej firmy. To jednak nie są jedyne korzyści networkingu.

Podczas spotkań biznesowych można również zyskać nowe pomysły na rozwój biznesu, poznać „know-how” innych przedsiębiorców, dowiedzieć się, jakie rozwiązania zastosować w określonych sytuacjach. Taką wiedzą chętnie dzielą się inni doświadczeni biznesmeni. Networking to również oszczędność czasu, który trzeba przeznaczyć podczas tradycyjnego poszukiwania klientów i partnerów w biznesie.


Networking i najczęściej popełniane błędy

W networkingu błędy najczęściej popełniają początkujący przedsiębiorcy. Udając się na pierwsze spotkanie biznesowe, warto na początku określić sobie cel. Może to być na przykład zdobycie kontaktów w określonej branży. Trzeba też wcześniej zastanowić się, co warto powiedzieć o swoim biznesie, jak przedstawić własną działalność. Nie wystarczy po prostu „gadać”, należy mówić mądrze i z sensem. Na spotkania biznesowe należy przygotować również wizytówki, nie oznacza to jednak, że trzeba je rozdawać każdemu i na tym właściwie zakończyć swój udział w meetingu. Ważna jest sama rozmowa, mówienie o swojej działalności, ale też słuchanie drugiej strony i to w tym właśnie tkwi fenomen takich spotkań biznesowych.


 

Dodaj komentarz