Dlaczego sen jest tak ważny przy dbaniu o wzrok

Dlaczego sen jest tak ważny przy dbaniu o wzrok?

Artykuł zaktualizowany 16 stycznia 2024

Zmysł wzroku jest niezbędny w codziennym funkcjonowaniu, dlatego tak ważna jest regularna dbałość o jego kondycję. Współczesne narażenie na przesuszenie oczu związane jest przede wszystkim z przebywaniem w pomieszczeniach klimatyzowanych, wieloma godzinami codziennej pracy przed ekranem monitora lub telefonu oraz z niedosypianiem. Sen znacznie wpływa na jakość i komfort widzenia. Sprawdź, dlaczego i jak dbać o swój wzrok dzięki jakości codziennego wypoczynku.

Sen – czy wpływa na wzrok?

Sen jest niezbędną regeneracją dla organizmu, dzięki której odpoczywamy fizycznie i psychicznie. Każdej doby nasz organizm potrzebuje kilkugodzinnej dawki snu, najlepiej gdyby był to sen dobrej jakości. Dzięki niemu układy wewnętrzne działają sprawnie, mają energię do pracy i opierają się o bazę w postaci odpowiedniego poziomu siły oraz dobrego samopoczucia. Mechanizm działania wzroku jest niezwykle złożony, jednak nie ulega wątpliwości, że na jego sprawne działanie znacznie wpływają czynniki zewnętrzne w postaci suchego powietrza, działania intensywnego światła czy też czynniki wewnętrzne, takie jak przemęczenie i związana z nim suchość oczu. Sen, dostarczający organizmowi odpowiedniej regeneracji działa pozytywnie na narząd wzroku, zapewniając relaks dzięki obniżeniu napięcia mięśniowego. Nie oznacza to, że oczy podczas snu utrzymują się w bezruchu.

sen-czy-wplywa-na-wzrok.jpg

Niedosypianie – jak wpływa na wzrok?

Organizm dorosłego człowieka potrzebuje w cyklu dobowym około 6-7 godzin nieprzerwanego, wysokiej jakości sennego wypoczynku. Zapewniając mu właściwą jakość i długość snu, pozwalasz na regenerację wszystkich układów organizmu. Sen krótszy lub przerywany wybudzeniami nie dostarcza Twoim oczom odpowiedniej regeneracji, przez co możesz odczuwać ich zmęczenie, suchość i odczucie piasku pod powiekami. Zaczerwienienie oczu po niewyspaniu nie prezentuje się estetycznie, a ból i pieczenie, często też swędzenie oczu niewyspanych zachęcają do przecierania ich. To z kolei wpływa na ryzyko powstania podrażnień i uszkodzeń oczu. Według badań, przeprowadzonych przez naukowców chroniczne niewysypianie się może być przyczyną zapadalności na jaskrę. Dopasuj liczbę godzin dobowego wypoczynku sennego do swojego trybu życia, wieku oraz indywidualnych potrzeb, by zapewnić swoim oczom i całemu organizmowi optymalne warunki działania.

Jak poprawić jakość snu dla lepszego widzenia?

Jeśli problemem jest nie zbyt mała ilość czasu na sen, ale trudności w zasypianiu lub wybudzenia w środku nocy warto zadbać o higienę i komfort wypoczynku, przynoszące korzyści dla całego organizmu. Przede wszystkim unikaj ciężkostrawnych posiłków przed snem i nie jedz przez dwie godziny przed położeniem się spać. W Twojej sypialni temperatura nie powinna przekraczać 20 ºC, a materac, na którym śpisz, musi zapewnić doskonałe podparcie całej sylwetki. Nowoczesne produkty, takie jak z linii Fit4Sleep marki Hilding Anders posiadają wysokoelastyczny wkład piankowy z nacięciami, dzięki którym w obrębie siedmiu stref równoważone są punkty nacisku ciała na powierzchnię materaca. Znajdziesz je na: https://sleepinghouse.pl/. W związku z tym można utrzymać odpowiednią krzywiznę kręgosłupa niezależnie od pozycji snu. To wpłynie na Twój komfort i wysypianie się zwłaszcza, że materace Fit4Sleep są dwustronne, zapewniające optymalny komfort w najcieplejsze/najchłodniejsze dni oraz dwa poziomy twardości powierzchni wypoczynku. Takim przykładem może być materac 140 x 200 cm: https://sleepinghouse.pl/136-materace-140×200.

Dlaczego warto dbać o wysypianie się i przez to również swój wzrok?

Wysypianie się znacznie wpływa na funkcjonowanie całego organizmu, zapewniając narządom wewnętrznym optymalne warunki funkcjonowania. Regeneracja wzroku podczas snu jest szczególnie ważna zarówno na co dzień, gdy zależy nam na minimalizowaniu dyskomfortu, związanego z pieczeniem, suchością, swędzeniem oczu oraz wtedy, gdy chcemy wyglądać na wypoczętych. Cienie i worki pod oczami, opuchlizna pojawiająca się na powiekach znacznie dotkliwiej uwidaczniają się wtedy, gdy nie zapewniasz sobie odpowiedniej ilości sennego wypoczynku. Regularne niedosypianie pod kątem wzroku może mieć skutki chorobowe, związane z wyżej wspomnianym ryzykiem pojawienia się jaskry. Objawy, związane z niewyspanymi, przemęczonymi i przesuszonymi powiekami, których nie da się już wyeliminować kroplami nawilżającymi mogą prowadzić do wielu groźnych dla wzroku schorzeń, które pogłębiają się w miarę upływu czasu. Poza wysypianiem się dbaj o odpowiednie nawilżenie oczu zwłaszcza, jeśli pracujesz przed komputerem, a także unikaj ekspozycji na intensywne światło oraz promieniowanie UV.

dlaczego-warto-dbac-o-wysypianie-sie-przez-rowniez-swoj-wzrok.jpg

Materiał sponsorowany.

Dodaj komentarz