strony-internetowe2

Czego nie robić na stronie internetowej?


Strona internetowa to wizytówka świadcząca o danej firmie. Dlatego powinna być ona prawidłowo zaprojektowana oraz zakodowana przez profesjonalistów. Jeżeli na witrynie coś nie działa tak jak powinno, potencjalny klient najprawdopodobniej opuści ją i skorzysta ze strony konkurencyjnej firmy. Warto więc poznać kilka zasad, składających się na ogólną myśl- czego nie robić na stronie internetowej.


Najważniejsza jest logika

Przed przystąpieniem do zamówienia witryny internetowej należy skupić się przede wszystkim na logice strony tak, aby prezentowała ona w prosty sposób przekazywaną treść a także aby była ona przyjazna i czytelna dla użytkownika. Zamawiający często skupiają się wyłącznie nad wyglądem graficznym strony. Dla projektanta jest to jednak ostatni etap, który poprzedza zbudowanie układu nawigacyjnego, prezentacji oferty a także sposobu komunikacji w zakładce kontakt. Każda z zakładek powinna zostać omówiona osobno a zależności pomiędzy nimi należy rozpisać jako drzewo logiczne.

Agencja reklamowa DKAmedia

https://dkamedia.pl/

Grafika oraz oprawa wizualna

W przeciwieństwie do projektanta, użytkownik strony przeglądając ją przywiązuje dużą uwagę do jej wyglądu. Strona powinna być estetycznie zaprojektowana oraz oprawiona stokowymi obrazkami. Błędem, który jest notorycznie popełniany przez zamawiających, jest oszczędzanie na fotografiach i bazowanie wyłącznie na własnych materiałach, które często znacznie odbiegają od doskonałości. Każda z przygotowanych grafik powinna zostać odpowiednio opisana, dodawane zdjęcia powinny być optymalizowane pod względem wielkości, co sprawi, że strona będzie mocniejsza w wyszukiwarkach Google a co za tym idzie, zwiększy to szanse na pozyskanie większej ilości odwiedzin.

Starsze pokolenie z sentymentem wspomina strony minionej epoki oparte na języku HTML. Były one „nabite” treścią z małą ilością grafiki, która w tych czasach była kłopotliwa do osadzenia. Współcześnie, niekiedy aby stworzyć chwytliwą stronę, wystarczy slogan otoczony dobrą grafiką. Odmiennie prosperują sklepy internetowe, które opierają się przede wszystkim na fotografii produktowej. Powinna być ona dobrze zaaranżowana tak, aby każdy z produktów wyróżniał się na tle mu konkurencyjnym.

Nie można lekceważyć nawigacji

Dobrze zaprojektowana nawigacja przyśpieszy pracę użytkownika ze stroną. Jest to etap, który nie wymaga dużego nakładu pracy, jednak notorycznie przy zamawianiu witryny projektanci słyszą: „a wpiszcie tam coś”, „nie wiem, może jakiś kontakt”, itp., itd. Wynikiem takich działań są ślepe zaułki na stronach, tj. zakładki, które prowadzą do pustych podstron.

Nie należy również przesadzać z menu i w drugą stronę- jeżeli jest potrzeba jego rozbudowy, należy je stworzyć nie większe niż w dwupoziomowym bloku. Istotnym elementem nawigacji jest wyszukiwarka. Według badań przeprowadzonych przez naukowców, około 25% użytkowników opuszcza witrynę w przypadku jej braku. Osoby starsze powinny mieć możliwość powiększenia liter w menu, a najlepiej, gdyby taka opcja była we wszystkich modułach strony.

Należy unikać rozwiązłości

Długie i nudne witryny również doprowadzą do jej szybkiego opuszczenia przez użytkownika i potencjalnego klienta. Strona powinna być nie tylko ładna i estetyczna, ale również zwięzła i konkretna. Zbyt długi pasek scroll oraz nadużywanie przycisku „dalej” szybko znudzi odwiedzających. Informacje powinno przekazywać się w postaci odwróconej piramidy, tj. najważniejsze na górze a najmniej istotne na dole strony www.

Najważniejsza jest treść

Mówi się, że do stworzenia idealnej strony internetowej potrzeba trzech osób – grafika, programisty oraz copywritera. Osoby, które zlecają wykonanie strony, często lekceważą istotę oraz moc, jaką daje danej stronie uniwersalny tekst.  Zamawiający, korzystając z dobrodziejstw Internetu, kopiują na swoje strony treści z innych witryn. Jest to poważny błąd, ponieważ Google traktuje taką stronę jako mało oryginalną i nieciekawą, przez co wrzuca ją na koniec listy przeglądania. Można wtedy śmiało stwierdzić, że strona nie żyje, tj. nie ma ruchu organicznego.

Pokaż siebie

Projektując stronę często unika się pokazywania swojej tożsamości, co jest błędem. Według analiz zakładka „O nas” jest jedną z najczęściej odwiedzanych zakładek na danej witrynie. Dobrze opisana historia firmy, jej atuty oraz pokazanie siebie i pracowników przyczyni się do wzbudzenia zaufania w potencjalnym kliencie a także wpłynie to pozytywnie na wizerunek kreowanej marki.

Powyższe rady to kropla w morzu popełnianych błędów, z którymi borykają się projektanci oraz programiści. Najważniejszy i najprostszy sposób by sobie z nimi radzić, to postawić się w roli klienta i sprawdzić, czy stworzona strona jest godna uwagi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *