mezczyzna biega po molo

Wskazówki jak uniknąć kontuzji podczas treningu

Artykuł zaktualizowany 5 września 2022

Bez względu na to, jaki sport uprawiamy, bądź na czym polega wykonywany przez nas rodzaj aktywności, sam fakt, że się ruszamy jest już małym sukcesem. Otyłość to jedna z najszybciej rozwijających się chorób XXI w. a Polska pod tym względem jest jednym z przodujących w Europie państw. Jeśli już jednak ćwiczymy, to warto robić to poprawnie. Nie tylko w pogoni za lepszymi efektami, ale przede wszystkim żeby uniknąć kontuzji. Wystarczy przestrzegać kilku podstawowych przykazań, a ryzyko odniesienia urazu zostanie mocno zminimalizowane. 

Prawidłowa rozgrzewka to podstawa

Tak często przez nas pomijana, a wuefista w trakcie zajęć wielokrotnie podkreślał jej istotę. Prawda jest taka, że rozgrzewka powinna być nieodłącznym elementem każdego sportu. Odpowiednie rozgrzanie mięśni, przygotowanie ciała do wysiłku i pobudzenie krążenia to niezwykle istotne elementy, bez których podczas treningu jesteśmy bardziej narażeni na uraz. Jako osoba regularnie uczęszczająca na siłownię miałem okazję kilkukrotnie się już o tym przekonać. Często szkoda było mi czasu na porządną rozgrzewkę. W głowie tłumaczyłem sobie, że już podczas “wchodzenia na ciężary” rozgrzeję się wystarczająco i nie potrzebuję marnować na nią czasu. Błąd. I to taki, który poskutkował kilkoma urazami. 

Lekceważenie tego elementu treningu jest poważnym błędem, bo stopniowo rozgrzewane mięśnie lepiej sobie radzą z obciążeniami i dużą ilością powtórzeń. Rozgrzewka powinna trwać przynajmniej 10-15 minut. Naturalnie, w przypadku profesjonalistów jest ona stosunkowo dużo dłuższa. Osobom trenującym amatorsko taki czas w zupełności powinien wystarczyć. Rozgrzewka to jeden z podstawowych sposobów na to, jak uniknąć kontuzji. 

Podobnie jak podczas rozgrzewki przed wykonywaną aktywnością, tak sumiennie powinniśmy się przygotować, wybierając bukmachera, z usług, którego planujemy zacząć korzystanie. Biorąc pod uwagę jakość świadczonych usług, a także szerokość oferty, jednym z najlepszych wyborów będzie Superbet. Prześledziliśmy wszystkie rankingi bukmacherów i zdecydowanie, czytając superbet opinie doszliśmy do wniosku, że to numer jeden na polskim rynku.

Prawdziwa siła techniki się nie boi

To slogan, który warto wbić sobie do głowy. Podczas treningu, bez względu na uprawianą przez nas dyscyplinę, powinniśmy przede wszystkim zadbać o odpowiednią technikę wykonywanych przez nas ćwiczeń. Amatorzy powinni pod okiem profesjonalistów najpierw przejść odpowiednie przeszkolenie właśnie pod tym względem, a dopiero w następnej kolejności zabrać się do uprawiania danego sportu, bądź wykonywania treningu. W parze z tym idzie zachowywanie odpowiednich odstępów czasu pomiędzy seriami. Przerwy nie mogą być zbyt długie, aby nie dopuścić do wychłodzenia mięśni.

Rozciągnij swoje ciało

Kolejny element, który pomija wielu sportowców-amatorów. Zdecydowanie rekomenduję go, jako osoba mająca problemy z bólami pleców. Często są one spowodowane w głównej mierze siedzącym trybem pracy, który w połączeniu z regularnymi treningami może nam przysporzyć sporo bólu. Nierozciągnięte mięśnie po wysiłku fizycznym często pozostają napięte, powodując spory dyskomfort, który zakończyć się może nawet poważnym bólem. 

Wzmożone napięcie mięśni po wysiłku wymaga rozluźnienia. To zapewnia lepsze ukrwienie i regenerację mięśnia. Każdą partię ciała trzeba powoli rozciągać. Pomocny będzie w tym sprzęt, w postaci rollerów piankowych, lub gumowych, a także piłeczki do masażu. Na rozciąganie wystarczy przeznaczyć przynajmniej 5-6 minut po wykonanym treningu, a efekty odczujemy praktycznie od razu. Regularnie wykonywane wpływa korzystnie na sylwetkę, która staje się się bardziej otwarta, wyprostowana i sprężysta. Dzięki rozciąganiu poprawia się ogólna postawa ciała, a także zwiększa zakres ruchów. Co ważne, rozciąganie skutecznie likwiduje bóle stawów i mięśni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.