Artykuł zaktualizowany 8 marca 2021
Wbrew pozorom silnik krokowy jest niepozorny i mało kto zwraca na niego uwagę, ale jego usterka może spowodować wiele problemów. Co to za część? Gdzie znajduje się w pojeździe? Jakie daje objawy awarii? W naszym artykule znajdziesz wszystkie szczegóły na temat silnika krokowego. Koniecznie to sprawdź!
Silnik krokowy – co to za część i jak ona działa?
Silnik krokowy nazywa się także silnikiem regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego z racji jego przeznaczenia. To niezwykle istotny element, o którym wielu kierowców nawet nie ma nawet pojęcia.
Silnik krokowy jest pewnego rodzaju silnikiem elektrycznym, aczkolwiek różni się od niego ruchem. W tym wypadku to wirowanie pod ściśle określonym kątem, a nie zwykły ruch obrotowy wokół własnej osi. To typ silnika bezszczotkowy, dlatego jego żywotność jest uzależniona przede wszystkim od łożysk. Podstawowy wariant silnika krokowego składa się z rotora oraz ze stojana.
Mamy aż kilka typów silników krokowych, które różnią się między sobą budową:
- silnik z magnesem trwałym
- silnik o zmiennej reluktancji
- silnik hybrydowy
- wyróżnia się jeszcze silnik biopolarny – on ma aż 4 wprowadzenia i unipularne z 5 bądź 6 wprowadzeniami.
Co ciekawe silnik krokowy posiada różne kształty, chodzi o wariacje na temat prostokąta i walca. Dlatego też może znajdować się w rozmaitych lokalizacjach pod maską. Gdzie dokładnie? Z reguły pojawia się miej więcej pośrodku komory silnika. Czasami jest ona zabudowana, niestety ale co znacznie utrudnia dostęp. Równie skomplikowana sytuacja pojawia się, gdy mamy go umieszczonego przed samą grodzią oddzielającą komorę silnika od kabiny.
Jeśli masz problem z odkryciem, gdzie jest silniczek krokowy zacznij od lokalizacji filtra powietrza. Idąca od niego gruba rura zazwyczaj doprowadza do przepustnicy, a ona leży w sąsiedztwie bloku silnika. Natomiast silniczek krokowy jest wpięty do przepustnicy oraz do komputera pokładowego za pomocą wtyczki, a także do przewodu.
Silnik krokowy – zasada działania tej części
Głównym zadaniem silnika krokowego jest przekształcenie energii elektrycznej w mechaniczną. Co więcej steruje on dopływem powietrza do przepustnicy. Dzięki temu obroty nie spadają, a pojazd nie gaśnie. Sterowanie odbywa się na podstawie liczby impulsów, tak zwanych kroków, które uzyska silniczek z EMC, czyli Electronic Control Module to elektroniczny moduł sterujący. Odczyt pochodzi z wielu miejsc, między innymi z czujnika położenia wału korbowego, czujnika ciśnienia w kolektorze ssącym i z czujnika temperatury płynu chłodzącego.
Silnik krokowy jest ważnym elementem pod maską samochodu. Dlaczego? Silnik benzynowy potrzebuje nie tylko paliwa, ale i powietrza. Właśnie silnik krokowy zapewnia te drugie, ponieważ ta część jest fragmentem układu dolotowego. To on pozwala na dostarczenie powietrza do cylindrów silnika przy zamkniętej przepustnicy, a więc na biegu jałowym.
Mieszanka paliwowo-powietrzna trafia do cylindrów auta i właśnie poprzez to dochodzi do zapłonu. Kiedy naciskasz mocniej pedał gazu zwiększa się dawka tego miksu, dzięki temu wzrasta poziom wytwarzanej energii mechanicznej. Przepustnica się wtedy otwiera i umożliwia dolot powietrza.
Silnika krokowy – objawy awarii
Każdy silnik krokowy się zużywa, tak jak każdy inny element. Wpływ na jego trwałość, ma między innymi jakość tej części, zabrudzenia, czy uszkodzenia mechaniczne oraz elektryczne. Bywa i tak, że winowajcom jest uszkodzenie wtyczki, albo przewodu doprowadzonego do silnika.
Awaria silnika krokowego daje pewne charakterystyczne objawy. Łatwo je dostrzec obserwując przede wszystkim zachowanie pojazdu, gdy znajduje się na biegu jałowym. Mowa tutaj o:
- nierównej pracy silnika na biegu jałowym
- zbyt wysokich obrotach silnika na biegu jałowym
- przygasaniu bądź gaśnięciu silnika, gdy jest na biegu jałowym, czy gdy jedzie z niską prędkością.
Problemy z silnikiem krokowym mogą powodować liczne kłopoty przede wszystkim z gaśnięciem silnika. Na szczęście istnieją pewne patenty, które pomogą nam wydłużyć żywotność tego elementu. Będzie to regularne czyszczenie, zaleca się je raz w roku. Wykonuje się specjalnym płynem w formie sprayu. Jak wygląda ten proces? Odłączasz akumulator, w następnej kolejności wypinasz wtyczkę silniczka i dokonujesz demontażu tej części.
Na tym etapie przyda się klucz torx. Potem trzymamy element grzybkiem w dół, spryskujemy grzybek środkiem. Czekamy aż dokładnie wyschnie i dopiero potem ponownie przykręcamy. Zaleca się również założenie nowej uszczelki silikonowej. Czyszczenie zapobiegawczo silniczka oraz przepustnicy może przedłużyć ich „życie”.
Wymiana silnika krokowego
Kiedy doszło do awarii silnika krokowego konieczna jest jego wymiana na nowy. Można dokonać likwidacji usterki samodzielnie, albo skorzystać z usług fachowca. W zależności od modelu auta oraz parametrów za tę część zapłacimy kilkanaście złotych, do tego trzeba doliczyć koszty robocizny jeśli sami nie podejmiemy się naprawy.
Jak wygląda wymiana silnika krokowego? Kupujesz nowy silnik krokowy najlepiej, aby w zestawie pojawiła się od razu uszczelka, w innym wypadku musimy dokupić ją osobno. Do tego konieczne jest posiadanie klucza torx oraz penetratora w sprayu. Przydadzą się również podstawowe narzędzia. Jak wygląda wymiana? Podczas tej naprawy:
- również odłączamy w pierwszej kolejności akumulator, tak jak w przypadku czyszczenia – bez tego nie mamy co przystępować do naprawy
- poza tym także wypinamy wtyczkę silniczka krokowego
- spryskujemy śruby penetratorem i czekamy aż wyschnie
- odkręcamy całą część i w jej miejscu montujemy nową
- na końcu podłączamy akumulator.
To jednak nie wszystko co należy zrobić. Dalsza część procedury jest znacznie bardziej skomplikowana i nie zawsze daje wynik pozytywny. Przy wymianie silnika krokowego jest jedna ważna kwestia – adaptacja. Bez niej montaż nowej części nie rozwiąże problemów. Jak wygląda adaptacja? Są dwa możliwe warianty:
- Zazwyczaj przejechanie kilku kilometrów jest wystarczające by pojazd się automatycznie przestawił. Kilkukrotne wciśnięcie pedału gazu na biegu jałowym i odpuszczenie oraz pokonanie krótkiego dystansu powoduje, że adaptacja przebiega samoczynnie.
- Niestety, ale zdarza się i tak, że konieczne będzie usunięcie błędu z systemu komputera, a do tego potrzebujemy profesjonalnego sprzętu, którym mało kto dysponuje w warunkach domowych. Adaptacja bez tego nie zakończy się sukcesem! Tester diagnostyczny szybko upora się z tym, dlatego bez wizyty u mechanika czasem nie da się obyć.
Nie każdy będzie w stanie samodzielnie wymienić silnik krokowy również, gdy będzie on zlokalizowany w trudno dostępnym miejscu, albo obudowany. Bez rozbiórki podzespołów nie dostaniemy się do niego.
Nigdy nie zwlekaj z wymianą silnika krokowego, bo to może prowadzić do poważniejszych usterek, które zwiększą koszty naprawy. Jeśli nie masz pewności, czy to on jest winowajcom objawów udaj się do mechanika na diagnostykę komputerową. Po podpięciu skanera diagnostyki nie będzie już żadnych wątpliwości, bo kod błędu da jednoznaczną odpowiedź.