O co zapytać specjalistę SEO na początku współpracy?

Artykuł zaktualizowany 26 listopada 2022

Wybrałeś już agencję SEO do współpracy nad pozycjonowaniem Twojej strony www? A może wciąż wahasz się, z kim podpisać umowę? Podpowiadamy, o co zapytać specjalistę SEO na początku współpracy, aby mieć pewność, że będzie ona przebiegać pomyślnie i korzystnie dla Twojej strony internetowej.

Stworzenie audytu SEO – czyli baza dla działań SEO

Zanim zaczniesz współpracę z agencją, upewnij się, że na samym jej początku specjalista wykona audyt SEO, czyli precyzyjną analizę strony, uwzględniającą wszystkie elementy, które wpływają na rankingi wyszukiwarek. Powinno być to absolutną podstawą, bez której nie zaczyna się jakichkolwiek działań. Specjalista SEO musi przeanalizować stronę, znaleźć występujące na niej błędy i określić obszar, który wymaga optymalizacji.

Ważne jest pytanie nie tylko o to, czy audyt strony internetowej zostanie wykonany, ale także co będzie zawierał. Profesjonalny audyt SEO sklepu internetowego lub innego serwisu powinien uwzględniać:

  • analizę technicznych elementów strony, które są weryfikowane przez roboty indeksujące;
  • widoczność strony internetowej;
  • historię domeny;
  • strukturę strony;
  • treści na stronie;
  • indeksację serwisu;
  • profil linków;
  • szybkość ładowania strony.

Sposób rozliczania się z działań SEO

Przed rozpoczęciem współpracy ustal z agencją sposób, w jaki rozliczane będą działania SEO. Wiele agencji kusi klientów rozliczaniem „za efekt”. Musisz jednak wiedzieć, że choć może brzmieć to dla Ciebie zachęcająco, to kryje się w tej metodzie niestety wiele pułapek. W ogólnym skrócie dotyczą one tego, że każda agencja SEO bez większych problemów zwiększy widoczność Twojej strony na frazy, które nie mają potencjału sprzedażowego, co niestety nie przełoży się na zwiększenie konwersji czy samej sprzedaży. Nie brane są pod uwagę różne rodzaje wyszukiwania, geolokalizacja czy geotargetowanie. Innymi słowy – efekt widoczny może być wyłącznie na wykresie, a nie w faktycznym ruchu na stronie czy generowanej konwersji i sprzedaży.

Znacznie korzystniejszym, choć może brzmiącym mniej atrakcyjnie rozwiązaniem jest współpraca SEO z rozliczeniem abonamentowym. Pamiętaj, że SEO to działanie długodystansowe. Agencja, która otrzyma miesięczny budżet, będzie w jego ramach podejmować właściwe działania, których efekty z biegiem czasu będą coraz lepiej widoczne i policzalne. Dodatkowym czynnikiem motywującym dla agencji będzie dodatek rozliczeniowy za zwiększenie sprzedaży bądź ruchu na stronie.

Czas poświęcony na działania SEO

Czas, jaki specjalista poświęci na pracę nad Twoją stroną, powinien zależeć od budżetu przeznaczonego na SEO – działania powinny być uzależnione od tego, ile pieniędzy przeznaczone jest na pozyskiwanie linków i jak bardzo rozbudowana jest struktura strony. Małe strony o charakterze contentowym czy newsowym wymagają podstawowych działań, które wynoszą około 4 godzin pracy na serwisem miesięcznie. Taki czas poświęcony na SEO powinien znaleźć się w budżecie liczącym oko. 800–1000 zł miesięcznie. Zwiększony zakres będzie mieścił się już w budżecie przekraczającym 1500 złotych.

O co zapytać specjalistę SEO na początku współpracy – podsumowanie

Precyzyjne odpowiedzi na powyższe kwestie powinny być dla Ciebie znakiem, który świadczy o tym, że agencja bądź freelancer, z którymi podejmujesz współpracę SEO, podchodzą do swoich zadań profesjonalnie i z myślą o korzyściach dla Twojej strony. Unikanie odpowiedzi lub proponowanie mniej korzystnych rozwiązań niż te wyżej opisane, powinny sprawić, że przed podpisaniem umowy zaświeci Ci się ostrzegawcza lampka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *