Artykuł zaktualizowany 3 października 2020
Kiedy pojawi się nierówna praca silnika to kierowca może się poważnie zaniepokoić. Nie należy bagatelizować takiej sytuacji, trzeba szybko odkryć powód. To zdarzenie poważnie utrudnia nam płynne poruszanie się, choć może prowadzić i do innych kłopotów. Jakie mogą być przyczyny nierównej pracy silnika? Koniecznie sprawdź!
Nierówna praca silnika, czy jest powód do niepokoju?
Silnik jest jakby sercem pojazdu. Nierówna praca lub szarpanie zdecydowanie może utrudnić nam jazdę, co więcej wiąże się to z tym, że doszło do pewnych usterek. Jednostka napędowa traci moc na jednym bądź aż na kilku cylindrach. To może być błaha awaria, albo wręcz przeciwnie, bardzo poważny problem, który będzie wiązał się z wysokimi kosztami naprawy.
Bardzo często nierówna praca silnika pojawia się przy niskich temperaturach i dużej wilgotności powietrza, choć i w upalne dni ta część może dawać o sobie znać. Nie ma tak naprawdę sztywnej reguły, powody tego zjawiska są różne. Jeśli zauważysz, że coś jest nie tak to koniecznie musisz poznać przyczynę tej sytuacji, i to jak najszybciej.
Jakie są przyczyny nierównej pracy silnika?
W zależności od rodzaju silnika przyczyny nierównej pracy mogą być zupełnie inne. Każdy układ się nieco od siebie różni i jedne elementy zużywają się szybciej, a inne mocno wpływają na pozostałe. Poniżej znajdziesz wszystkie możliwe ewentualności.
Nierówna praca silnika na LPG
Niestety, ale w tym przypadku bardzo często pojawia się nierówna praca silnika. Powodów tego zjawiska jest kilka. To między innymi:
- źle dobrana instalacja LPG
- źle dobrane wtryskiwacze
- zapominanie o wymianie filtrów – są aż dwa rodzaje, które należy wymieniać co 10-15 tysięcy przejechanych kilometrów
- błędne poprowadzenie przewodów elektrycznych systemu
- popękanie przewodów doprowadzających gaz do wtryskiwaczy
- problemy z przewodem zapłonowym
- kupowanie kiepskiej jakości gazu
- komputer kiepskiej jakości źle dawkuje paliwo
- awaria w układzie LPG.
Nie ma co więc oszczędzać przy montażu, co więcej należy regularnie sprawdzać poszczególne podzespoły, jak i wydajność systemu. Trzeba pamiętać, że przewód zapłonowy wymienia się po przejechaniu 30-40 tysięcy kilometrów. Również inne kable są poddawane wysokiej temperaturze co zdecydowanie zmniejsza ich wytrzymałość. Inwestuj w wysokiej jakości części, dzięki temu silnik zasilany LPG będzie pracować sprawniej przez dłuższy czas.
Nierówna praca silnika wysokoprężnego
Cechuje go mocno skomplikowana konstrukcja i podzespoły bardziej podatne na uszkodzenia, to właśnie one mogą być powodem pojawienia się szarpania silnika. Równie dobrze może chodzić o zapchany filtr paliwa, który jest bardzo delikatny. To jest przyczyną dodatkowych usterek, na przykład z pompowtryskiwaczami. Równie dobrze winowajcą będzie regulator ciśnienia paliwa, u którego wydajność spada po przejechaniu 150-200 tysięcy kilometrów. Zdarza się i tak, że układ wtryskowy szwankuje, a to generuje problemy z silnikiem. Warto wobec tego sprawdzić wtryskiwacze.
W sytuacji posiadania silników benzynowych nierówna praca silnika może zależeć naprawdę od wielu czynników. Mowa głównie o:
- niewłaściwej pracy sterownika głównego zawiadującego pracą jednostki napędowej
- awaryjności cewek zapłonowych
- problemach ze świecami zapłonowymi
- zużytych kablach i przewodach
- awarii przepustnicy i czujnika odpowiedzialnego za jej położenie
- problemy z katalizatorem – słuchać wyraźne odgłosy metaliczne, gdy pracuje silnik
- problemach w komorze spalania, na przykład zapchany filtr paliwa
- uszkodzeniu czujnika temperatury cieczy chłodzącej.
Jak widać nierówna praca silnika może mieć wiele powodów. Bez względu na rodzaj silnika należy systematycznie wymieniać poszczególne części w wyznaczonym przez producenta czasie (zazwyczaj po przejechaniu wyznaczonej ilości kilometrów), dzięki temu możemy zapobiec poważniejszym usterkom, które z pewnością byłyby bardziej kosztowne.