olej do silnika diesla

Jaki olej do diesla? Wybieramy najlepszy olej do silnika


Bez dobrego smarowania w samochodzie pojawi się wiele problemów. Dobrze dobrany olej gwarantuje nam sprawne działanie silnika. Na rynku jest aż kilka typów preparatów. Jaki olej do diesla wybrać? Podpowiadamy!


Jaki olej do diesla?

Posiadacze nowoczesnych aut z salonu od razu przy zakupie otrzymują informacje jaki typ oleju jest dopasowany do ich pojazdu. To znacznie ułatwia całą sprawę, bo nie trzeba się nad niczym zastanawiać. Natomiast właściciele starszych modeli samochodów mają dużo bardziej skomplikowaną sytuację. Poniżej znajdziesz 3 warianty olejów różniące się od siebie bazą:

  • olej do silnika diesla mineralny – baza powstaje poprzez destylację ropy naftowej. Nie ma tu dodatków, które poprawiałyby właściwości mieszanki. Ten rodzaj wyróżnia się krótką żywotnością, poza tym kiepsko sobie radzi przy małych obrotach silnika. Minusem jest również to, że w słabym stopniu dba o czystość silnika.
  • olej do silnika syntetyczny – przygotowanie bazy odbywa się podczas syntezy chemicznej. Bardzo często dorzuca się dodatki, dzięki temu skuteczniej chronimy silnik, jak i wydłużamy jego żywotność. Właściwości są wobec tego dużo lepsze niż w przypadku oleju do silnika diesla w wersji mineralnej.
  • olej do silnika półsyntetyczny – to jest mieszanka odmiany mineralnej oraz syntetycznej. To powoduje, że parametry są pomiędzy obiema wersjami. Stosuje się ten typ głównie w starszych pojazdach.

Poza tym znajdziemy jeszcze produkty hydrostatyczne. Ich baza pozyskiwana jest z ropy naftowej, potem przechodzi obróbkę chemiczną. To powoduje, że ma lepsze właściwości. Czasami producenci nazywają ten produkt olejem półsyntetycznym, więc koniecznie trzeba dobrze przeanalizować etykietę, aby nie zostać wprowadzonym w pewien sposób w błąd.

Stopień lepkości oleju do diesla – co trzeba wiedzieć?

Kolejną istotną kwestią jest stopień lepkości oleju do diesla. Ten parametr jest niesłychanie istotny, bo mocno wpływa na smarowanie. Należy pamiętać, że ciesz pod wpływem temperatury zmienia swoją gęstość – kiedy jest ciepło jest rzadsza, a gdy zimno gęstsza. Im mniejsza różnica będzie między obiema postaciami tym bezpieczniej dla pojazdu.

Jest kilka klas lepkości zapisuje się je cyfrą bądź liczbą przed literą „W”. Informacja przed tyczy się niskich temperatur, a po tych wysokich. Rozbieżność nie powinna być zbyt wielka, balans musi być zachowany. Warto sprawdzić w instrukcji pojazdu jaka odmiana jest polecana do konkretnego modelu. Poniżej znajdziesz kilka popularnych typów:

  • olej do diesla 0W30
  • olej do diesla 5W40
  • olej do diesla 15W40.

Olej do diesla na zimę – jaki wybrać?

Zimą szczególnie możemy odczuć nalanie nieodpowiedniego wariantu oleju do diesla. Dobrze sprawdź na opakowaniu cyfrę przed literą „W”. Ona oznacza minimalną ujemną wartość, w której silnik będzie w stanie odpalić. Im niższa tym lepiej dla samochodu!

Jaki olej do diesla z DPF?

DPF to skrót od filtra wyposażonego w cząsteczki stałe zamocowanego w układzie wydechowym silnika. Często ten element pojawia się w pojazdach z dieslem. Jeśli mamy taką część musimy wybierać olej dedykowany właśnie do silnika z DPF. Produkty niskopopiołowe określane niekiedy jako „low SAPS” będą idealne, bo nie zapychają filtra szybko, tak samo jak kanalików. Tu również jest kilka odmian. Klasyfikacja wygląda tak: C1, C2, C3 oraz C4.

Olej do diesla z pompowtryskami – jaki pasuje?

Tu podobnie, jak w dieslach z DPF konieczny jest dedykowany produkt do silników z pompowtryskami. Poniżej znajdziesz główne odmiany:

  • olej silnikowy do LongLife – mieszanka używana głównie w samochodach ciężarowych. Ma bardzo długą żywotność.
  • olej silnikowy bez LongLife – przeciwieństwo odmiany „do LongLife”
  • olej silnikowy do pompowtrysków i DPF – specjalny typ do samochodów z filtrem cząstek stałych lub z urządzeniem składającym się z cylindra.

Olej do silnika – co jeszcze warto widzieć?

Istnieją specjalne normy, które klasyfikują oleje do silnika pod względem, między innymi jakości, konkretnych parametrów, czy też sposobu korzystania.  Wielu producentów ma własne mieszanki, na przykład znajdziemy olej do BMW, czy do Forda. Zatem obowiązują normy producenta, poza tym mogą to być jeszcze zalecenia – ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Konstruktorów Samochodów), albo API (Amerykańskiego Instytutu Nafty).

Warto na bieżąco kontrolować poziom tego płynu i w razie konieczności zrobić, tak zwaną dolewkę. Jeśli chcesz mieszać olej do silnika musi mieć podobną lepkość. Tańsze warianty kupimy już nawet za 5 złoty, a te z wyższej półki o lepszych właściwościach kosztują w granicach 50. W razie wątpliwości dobrze zajrzeć do instrukcji pojazdu lub skonsultować się z mechanikiem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *