rdza na samochodzie

Jak usunąć rdzę z samochodu? Praktyczne porady


Korozja pojawia się na pojazdach bardzo często, również na nowszych modelach. To zjawisko nie tylko szpeci auto, ale również znacząco je niszczy. Jak usunąć rdzę z samochodu? Podpowiadamy!


Usuwanie rdzy z karoserii

Rdza na karoserii jest mocno widoczna, a to bardzo szpeci pojazd. Niestety, to zjawisko może się szybko rozprzestrzenić na większe pole, więc trzeba działać od razu. Wobec tego regularnie sprawdzaj stan lakieru, zwłaszcza w okolicy rantów, drzwiczek, poza tym skup się na kluczowych elementach konstrukcyjnych. Czasami konieczna jest wymiana całej części, na przykład klapy maski bądź błotnika. To mniejszy nakład finansowy, do tego mniej czasu poświęcimy na naprawę.

Usuwanie rdzy z karoserii zajmuje trochę czasu, ale można zrobić to samodzielnie. Zaczynasz od dokładnego umycia pojazdu. W sklepach motoryzacyjnych znajdziesz wiele profesjonalnych środków do walki z korozją. W przypadku małych śladów wystarczy płynny zmywacz do rdzy. Przy większych ubytkach trzeba najpierw zeszlifować papierem ściernym korozję. Potem zabezpieczasz blachę podkładem w sprayu, a ewentualne ubytki zasłonić szpachlą samochodową. W ostatniej fazie nakładasz zestaw naprawczy do lakieru, pamiętaj aby dobrać idealny odcień. W komplecie masz instrukcje obsługi i produkty, takie jak odtłuszczacz, podkład, właściwy lakier, i akrylowy lakier bezbarwny.

Rdza na drzwiach samochodu – jak ją usunąć?

Na drzwiach bardzo często robią się, tak zwane bąble. Należy je zeszlifować najlepiej papierem ściernym, albo szczotką drucianą. Potem postępujesz tu tak samo, jak w przypadku całej karoserii, a więc oczyszczasz powierzchnie, zabezpieczasz przed korozją, wyrównujesz, a na końcu malujesz.

Przy większych ogniskach rdzy na drzwiach samochodowych czasem tańszą opcją staje się wymiana całego tego elementu. Dobrze zatem przekalkuluj, czy wystarczy usuwanie rdzy i zamalowanie, czy lepiej od razu zamontować nowe drzwiczki.

Usuwanie rdzy z progów

Rdza na progach jest chyba najczęstszym rodzajem korozji. Niestety, mocno rzuca się w oczy. Co ciekawe mogą być aż dwa typy rdzewienia:

  • dziurawe
  • z oznakami rdzy.

W przypadku pierwszego rodzaju konieczne jest wyrównanie ubytków, to ma ogromny wpływ na efekt wizualny naprawy. Czasami trudno samodzielnie zrobić to dobrze, więc można się ratować zakupem, tak zwanych „repaturek”. Kluczowe jest dobranie odpowiedniego modelu, by idealnie pasowały w próg.

Małe ogniska rdzy z progów usuniesz w następujących krokach:

  • pozbywasz się starego lakieru
  • na ewentualne dziurki nakładasz szpachlę samochodową, na te duże potrzebne jest włókno szklane posmarowane żywicą
  • przechodzisz do równania powierzchni
  • przed malowaniem odtłuszczasz próg
  • na samym końcu sięgasz po zestaw naprawczy do lakieru i nakładasz kolor, potem go zabezpieczasz bezbarwną powłoką.

Usuwanie rdzy z podwozia samochodu

Zaczynasz usuwanie rdzy z podwozia samochodu od mycia tego fragmentu. Zrób to dokładnie to bardzo ważne! To pozwoli nam odkryć wszystkie elementy objęte korozją, które mogą być przykryte piaskiem, czy solą drogową. Do walki z rdzą potrzebujesz preparat nanoszony warstwowo, ponieważ jest zdecydowanie lepszy niż zwykłe farby antykorozyjne. Nakładasz ten środek pędzlem, albo za pomocą natryskowego urządzenia. Co ważne po każdej warstwie trzeba odczekać by dokładnie wyschła i dopiero wtedy aplikujesz kolejną. To pozwoli skutecznie zabezpieczyć karoserie oraz podwozie przed rdzą. Warto ten zabieg powtarzać regularnie co roku.

Podczas usuwania rdzy z podwozia zwróć uwagę na profile zamknięte (wymagają one specjalnych preparatów na bazie oleju), a także na elementy robocze układu jezdnego.

Profilaktyka korozji

W przypadku korozji jest identycznie, jak z chorobami, czyli zdecydowanie lepiej zapobiegać niż leczyć. Co okaże się pomocne?

  • Regularnie kontroluj stan lakieru, również w zakamarkach.
  • Myj systematycznie auto, w tym nadwozie.
  • Stosuj środki zabezpieczające przeciwkorozyjne. Powstała powłoka ochroni części przed szkodliwymi czynnikami mechanicznymi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *