Artykuł zaktualizowany 4 października 2022
Każdy kierowca doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak ogromne znaczenie ma odpowiednie ciśnienie powietrza w oponach pojazdu. Wpływa ono nie tylko na komfort czy bezpieczeństwo jazdy, ale również może przyczynić się do wydłużenia żywotności opony. Niestety, czasem zdarza się tak, że w oponach naszego auta znajduje się za mało powietrza. W takiej sytuacji konieczne jest ich napompowanie. Jak powinno wyglądać? Przekonajmy się.
Zacznijmy od wyjaśnienia, dlaczego powietrza w oponie może być za mało. Może to wynikać z wielu różnych czynników. Wśród najczęściej występujących możemy wymienić uszkodzenia mechaniczne opony, błędy podczas montowania kół jak również nieszczelność wentyli, co jest jednym z najczęstszych problemów. Niezależnie od tego, dlaczego opony samochodowe nie mają odpowiedniego ciśnienia powietrza – warto działać. Zbyt niskie ciśnienie w oponach oznacza szybsze ich ścieranie, gorszą zwrotność auta oraz większe ryzyko uszkodzenia koła.
Jak sprawdzić ciśnienie w oponie?
Wiele osób posiadających opony całoroczne nie przykłada zbytniej wagi do tego, czy ciśnienie powietrza wewnątrz nich jest odpowiednie. Co więcej, opony nie są poddawane żadnym testom przez wulkanizatora podczas wymiany. W związku z tym, wiele osób jeździ na oponach, które stanowić mogą zagrożenie. Jak tego uniknąć? To bardzo proste. Ciśnienie powietrza w oponach bez problemu sprawdzimy na każdej stacji benzynowej oraz myjni samochodowej. Możemy rówież wyposażyć się w manomaetr i sprawdzać ten parametr samodzielnie. Jest to bardzo proste – wystarczy jedynie odkręcić wentyl opony i nałożyć na niego końcówkę urządzenia.
Opony zimowe – dlaczego ciśnienie w nich bywa zbyt niskie?
Obecnie coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego jak ważna jest wymiana opon na zimowe. Co więcej, oferta tego typu produktów jest coraz bardziej rozbudowana o czym możemy przekonać się odwiedzając stronę internetową https://www.ceneo.pl/Opony_zimowe. Często jednak mimo zakupu wysokiej jakości ogumienia mierzymy się z problemem zbyt niskiego ciśnienia. Z czego wynika? Odpowiedź jest prosta i są nią niskie temperatury. Montując opony u wulkanizatora najczęściej mamy do czynienia z temperaturami dodatnimi. Nic więc dziwnego, że zimą, kiedy dochodzi do zjawiska kurczliwości ciśnienie staje się mniejsze. W takiej sytuacji pozostaje nam jedynie pompowanie opon.
Jak poprawnie napompować opony?
Samodzielne pompowanie opon nie jest zadaniem trudnym i poradzi sobie z nim nawet początkująca osoba. Przede wszystkim musimy pamiętać o tym, by sprawdzić oznaczenia na oponach, które mówią nam o tym jakie jest maksymalne ciśnienie dla danego ogumienia. Pod żadnym pozorem nie powinniśmy przekraczać tej wartości. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że w znaczącej większości przypadków opona nie potrzebuje wcale maksymalnego ciśnienia i wystarczy napompować ją do wartości ok 2 barów. Możemy zrobić to na stacji diagnostycznej, myjni lub we własnym domu korzystając ze sprężarki. Dwa pierwsze rozwiązania są lepsze o tyle, że wówczas mamy możliwość napompowania kół azotem, który w przeciwieństwie do powietrza atmosferycznego nie zawiera wilgoci.
Jak powinno wyglądać pompowanie opony?
Prawidłowe pompowanie opony powinno przebiegać następująco:
- ustawiamy się przy kole,
- chwytamy pistolet,
- wkładamy wężyk w wentyl,
- wciskamy język blokady,
- naciskamy spust.
Po wszystkim zwalniamy wysuwamy wężyk oraz zwalniamy języczek blokady. Opona jest napompowana.
O czym należy pamiętać pompując oponę samochodową?
Jak widzisz, proces samodzielnego napompowania opony nie jest czasochłonny czy bardzo trudny. Aby jednak zakończył się sukcesem musisz pamiętać o kilku niezwykle ważnych kwestiach. Pierwszą z nich jest temperatura ogumienia. Opony w samochodzie nie powinny być bardzo rozgrzane, dlatego też zrezygnuj z pompowania jeśli przyjechałeś do punktu z dalekiej trasy lub poczekaj aż mieszanka, z której wyprodukowane są opony ostygnie. Przed rozpoczęciem pompowania spuść trochę powietrza z opony by pozbyć się ewentualnych zanieczyszczeń. Jeśli zaś obawiasz się, że opona jest uszkodzona – zrezygnuj z samodzielnego pompowania i sprawdź sytuację u wulkanizatora.
Podsumowując, choć samodzielne pompowanie opon samochodowych może wydawać się trudne, szczególnie początkującym kierowcom, tak naprawdę jest to jedna z prac konserwacyjnych, którymi z powodzeniem może zająć się każdy z nas. Nie obawiaj się więc samodzielnego działania i koniecznie pamiętaj o tym, by regularnie sprawdzać stan powietrza w swoich oponach.