mechanik nalewa oleju do silnika

Czy można mieszać oleje silnikowe?

Artykuł zaktualizowany 8 października 2020


Co pewien czas trzeba dolać w pojeździe olej silnikowy. Zrobienie, tak zwanej dolewki jest łatwe jednak trzeba dokładnie wiedzieć co należy nalać do auta. Czy można mieszać oleje silnikowe? Podpowiadamy!


Dolewka oleju silnikowego – co trzeba wiedzieć?

Tak naprawdę nie wiadomo kiedy, tak zwana dolewka oleju silnikowego będzie nam potrzebna. Wobec tego warto mieć niewielką butelkę z odpowiednim środkiem w bagażniku. To pozwoli nam szybko uzupełnić braki bez martwienia się jaki płyn dolać. Wielu mechaników po wymianie oleju silnikowego oddaje nam pozostałą ilość. Wystarczy przelać ją do mniejszego opakowania i schować do auta. W ten sposób będziemy przygotowani na każdą ewentualność!

Po przejechaniu wyznaczonej ilości kilometrów należy sprawdzić stan płynów w pojeździe i w razie konieczności je uzupełnić. W przypadku zwykłego oleju silnikowego wymiana powinna odbyć się po przejechaniu 10-15 tysięcy kilometrów, natomiast w wersji wydłużonej, a więc gdy mamy środek typu LongLife to już dłuższy okres – 25-35 tysięcy kilometrów. Warto jednak kontrolować poziom i w razie konieczności dolać ewentualne braki, by zapobiec zatarciu silnika.

Wszystkie informacje o właściwościach oleju silnikowego znajdziesz na każdym opakowaniu butelki z tym środkiem. Dokładnie to przeanalizuj! Jeśli nie wiesz jaki wariant nalać do pojazdu sprawdź instrukcję obsługi, tam masz podane jakie produkty nadają się do danego modelu auta. Każdy może mieć nieco inne normy jakościowe, a także wymagania mieszalności. Ewentualnie zajrzyj na stronę producenta lub skonsultuj się z mechanikiem. To zdecydowanie pomoże uniknąć błędu.

Czy można mieszać oleje silnikowe?

Wielu kierowców zapomina, że nieodpowiednie połączenie oleju silnikowego może narazić ich na dość poważne problemy z autem, a co za tym idzie na kosztowne naprawy. W zależności od rodzaju silnika dolewka bywa inna. Poniżej znajdziesz wszystkie szczegóły.

Delikatne silniki turbodoładowane są nowoczesne, jednak bardzo wrażliwe, zatem jakość smaru powinna być wysoka. Musimy trzymać się wszystkich ścisłych wytycznych producenta. Co jeśli nie ma takiego oleju na dolewkę? Staraj się znaleźć produkt o identycznych właściwościach, wszystkie parametry muszą się idealnie zgadzać. Ta sama lepkość i klasa mimo iż pochodząca z dwóch różnych środków da jednorodną mieszaninę.  W ten sposób pojazd będzie miał dobre smarowanie podzespołów mechanicznych, co więcej unikniemy zjawiska wytrącania dodatków uszlachetniających.

Zdarza się, że producenci zalecają stosowanie olejów typu Longlife. Ich okres eksploatacji to miej więcej 25-30 tysięcy kilometrów. Wobec tego ubytki również muszą być uzupełnione tego rodzaju płynem! W innym wypadku nie zapewnimy optymalnego smarowania jeśli skład produktu będzie mocno odbiegać. Mało tego wcześniejsza mieszanka straci swoje właściwości.

Trzeba również zdawać sobie sprawę, że oleje silnikowe mają różne parametry. Niskopopiołowe są stworzone do silników z filtrami stałymi, więc jeśli dolejemy coś zupełnie innego może dojść do poważnej awarii. Specyfikacja musi zawsze do siebie idealnie pasować!

Oleje o innych właściwościach – nadają się, na tak zwaną dolewkę?

Bywa, że niekiedy można zastosować zupełnie inny środek, na tak zwaną dolewkę. Różnica w specyfikacji jest zatem dopuszczalna. Mowa głównie o parametrze lepkości o symbolu, na przykład 10W-40. Dolanie małej ilości takiego oleju silnikowego nie powinno doprowadzić do większych problemów z pojazdem. Połączenie odmiennych produktów może nawet przynieść pozytywny efekt. Ważne jest jednak odpowiednie dobranie! Można spokojnie mieszać różne oleje, ale musi być spełniony jeden warunek. Jaki? Oba rodzaje są zawsze o tej samej klasie jakościowej oraz o identycznych cechach lepkości. Ta zasada od lat jest niezmienna!

Dodaj komentarz