Skrót ABS jest dość popularny, mimo to nie każdy dokładnie wie co oznacza. Co kryje się za tymi trzema literami? Jak działa ten system w samochodzie? Dowiedz się wszystkiego o układzie ABS!
ABS – co to jest?
ABS, czyli Anti-Lock Braking System to układ, który ma za zadanie nie dopuścić do zblokowania się kół podczas hamowania. Koryguje on błędy kierowcy, na przykład skraca drogę hamowania. To rozwiązanie pojawiło się w latach 80-tych, ale dopiero od 1 lipca 2004 roku jest obowiązkowym elementem we wszystkich samochodach wchodzących na rynek. Właśnie dlatego starsze modele mogą nie posiadać tej funkcji.
W standardowym wyposażeniu każdego nowszego auta znajdziemy ABS. Choć w zależności od modelu oraz od marki pojawia się wersja o zupełnie innej budowie. Nowoczesne konstrukcje bazują na układzie czterokanałowym, czyli każdy czujnik jest przeznaczony do osobnego koła. Natomiast starsze to mniej zaawansowana technologia. Mowa tu między innymi o:
- tych najprostszych – tutaj wszystkie koła działają jednocześnie
- tych dwukanałowych – dotyczą par kół, a więc osobno są te z przedniej oraz z tylnej osi.
Zazwyczaj ten system składa się tylko z trzech rzeczy – pompy ABS, czujników oraz modułu sterującego. Sensory kontrolują prędkość z jaką obracają się koła, a także reagują na niebezpieczeństwo, dlatego że wpływają na pracę hamulców oraz innych części pojazdu.
W jaki sposób działa ABS?
W systemie ABS ważny jest płyn hamulcowy, który podczas zmiany siły wciśnięcia pedału przenosi się na klocki hamulcowe. Mocniejsze dociśnięcie powoduje większe ciśnienie, a to gwarantuje, że intensywność hamowania jest dużo mocniejsza. Dlatego w sytuacji zagrożenia depnij energicznie do maksimum ten pedał oraz sprzęgło aż do chwili, gdy auto się całkowicie zatrzyma. W trakcie tego układ ABS reguluje ciśnienie, aby zapobiec blokadzie kół, przede wszystkim poprzez zmniejszenie naporu płynu. W czterokanałowej wersji osobno normuje każde z nich, a w klasycznej odsłonie jednocześnie obniża we wszystkich, czyli w całym układzie.
Głównym zadaniem ABS jest zapobieganie blokowania kół podczas hamowania, ale to nie wszystko ponieważ ten system ma jeszcze inne funkcje. Jakie? Głównie chroni pojazd przed wpadnięciem w poślizg, a także ułatwia zwalnianie na zakręcie. Zyskujemy lepszą przyczepność oraz stabilizację toru. Poza tym kierowca ma większą kontrolę nad hamowaniem, jak i nad skręcaniem, wobec tego ma dodatkową możliwość manewrów.
Awaria ABS – jakie są objawy?
Niektórzy wykonują próbne hamowanie, które ma na celu sprawdzić działanie ABS. Jak taki test wygląda? Polega na wypróbowaniu hamulca, czyli należy energicznie wcisnąć pedał wraz ze sprzęgłem. Oczywiście rób to w bezpiecznym miejscu, a nie na drodze publicznej o natężonym ruchu, bo możesz spowodować kolizję, a nawet poważny wypadek. Doskonale sprawdzi się do tego śliska nawierzchnia lub pokryta drobnym żwirkiem, czy piaskiem. Przy sprawnym układzie ABS z pewnością odczujemy wyraźne pulsowanie hamulca i odbijanie pedału.
Lampka ostrzegawcza na kokpicie oznaczająca ABS ma różne wersje – to będzie trzy literowy skrót lub symbol ślizgającego się auta. Po odpaleniu kontrolka powinna po kilku sekundach zgasnąć i być całkowicie niewidoczna. W sytuacji jakiejkolwiek awarii tego układu z pewnością zapali się wspomniany wcześniej znaczek umieszczony na kokpicie. Co ważne można bezpiecznie jechać dalej, mimo ich ABS nie działa tak jak powinien. Trzeba jedynie zachować większą czujność oraz zwiększyć bezpieczeństwo, między innymi zachować dłuższy dystans od pojazdów bądź zmniejszyć prędkość. Nie sprawny system ABS ogranicza siłę hamowania. Ryzyko wypadnięcia z zakrętu, czy też wpadnięcia w poślizg znacząco wzrasta.
Za pomocą komputera diagnostycznego jesteśmy w stanie dokładnie określić jaki problem się pojawił, więc konieczna jest wizyta u mechanika posiadającego właśnie taki profesjonalny sprzęt do kontroli ABS.