Lifestyle 

Otyłość – choroba cywilizacyjna

Otyłość jest traktowana przez lekarzy specjalistów jako choroba cywilizacyjna. Coraz więcej czasu spędzamy przed telewizorem czy komputerem, nie tylko wykonując swój zawód. Problem dotyczy zarówno kobiet jak i mężczyzn w każdym wieku. Właściwa waga jest podstawą utrzymania zdrowia całego organizmu. Jak uniknąć otyłości?

Czym jest otyłość?

Człowiek nigdy nie dopuszcza do negatywnego myślenia o samym sobie i próbuje usprawiedliwiać swój wygląd wszelkimi sposobami. Otyłość jest znacznym nagromadzeniem tkanki tłuszczowej wykraczającym poza naturalne potrzeby organizmu, zarówno pod skórą jak i wokół narządów wewnętrznych. Osobę można uznać za otyłą jeżeli jej poziom tłuszczu całkowitego wyniesie ponad 25% wagi ciała.

Kalkulator BMI

Test BMI pozwoli Wam określić relację wagi ciała do wzrostu. Nie jest on całkowicie miarodajny, gdyż osobom umięśnionym wskazuję, że są otyłe. Jeżeli nie jesteś sportowcem to pomoże Ci on zrozumieć stan swojego organizmu. W internecie można znaleźć wiele elektronicznych kalkulatorów BMI, które pomogą Wam określić czy posiadacie idealną masę ciała.

Pamiętajcie, że najlepszym wyznacznikiem Waszego wyglądu jest odbicie w lustrze!

Konsekwencje otyłości

  • rozwój miażdżycy
  • niewydolny układ oddechowy
  • niewłaściwa praca naczyń krwionośnych
  • problemy z krążeniem
  • zaburzenie występowania cyklu miesiączkowego
  • nietolerancja glukozy
  • oporność insulinowa
  • torbiele jajników

Powyższe konsekwencje są tylko jednymi z wielu. Otyłość wpływa negatywnie na ogólny stan zdrowia i samoocenę.

Czas na zmiany

Pierwszym krokiem jaki powinniśmy podjąć to zmiana trybu życia. Należy zrezygnować z cukrów prostych, takich jak wszelkiego rodzaju słodycze, napoje gazowane, białe pieczywo i żywność przetworzona. Do diety należy włączyć produkty pełnoziarniste, zawierające węglowodany złożone, chude białko i źródła tłuszczy nienasyconych i wielonienasyconych. Plan żywieniowy należy wesprzeć warzywami i owocami. Zapewnią nam one zastrzyk witamin i minerałów, wspierających pracę całego organizmu.

Pamiętajcie, że należy spożywać 5-6 posiłków dziennie w określonych odstępach czasu. Jedzcie powoli i dokładnie przeżuwajcie pokarm, pozwoli to na szybsze poczucie nasycenie i dzięki temu zjecie mniej.

W celu zoptymalizowania procesu spalania tkanki tłuszczowej należy rozpocząć uprawianie wysiłku fizycznego. Powzięty rodzaj wysiłku fizycznego powinien zostać skonsultowany z lekarzem specjalistą, który po uprzednim zbadaniu stanu Waszego organizmu zdecyduje czy jest ona dla Was odpowiednia. Najodpowiedniejszymi formami wysiłku w przypadku osób otyłych jest pływanie, szybki marsz, jogging, gimnastyka i jazda na rowerze. Tego rodzaju dyscypliny angażują cały układ mięśniowy, bez narażania stawów na zbyt duże obciążenia, co jest ogromną zaletą w przypadku osób otyłych.

Zdrowa dawka snu

Organizm człowieka potrzebuje minimum 8 godzin snu, by organizm mógł się w pełni zregenerować. Nie rzadko potrzebuje on go znacznie więcej.

Autor zdjęcia: Designed by Freepik

Popularne

3 Thoughts to “Otyłość – choroba cywilizacyjna”

  1. Otyłość to poważna choroba i nie należy jej lekceważyć. Daleko mi do otyłości, mam kilka kg za dużo, ale to efekt mojego lenistwa niestety.

  2. Żyjemy w czasach, kiedy otyłość jest wręcz promowana (tak, mówię o plus size). Wiem, że to fajne, że daje się szansę kobietom, które nigdy nie mogłyby być modelkami, ale jednak jest gdzieś granica. Co innego promować kobietę, która waży o 10, może 15 kg za dużo, ale wygląda OK, jest zdrowa i jest to dla niej etap przejściowy, bo pracuje nad sobą, a co innego – panią wielkości szafy. Po prostu – wszystko z rozsądkiem. Bez wmawiania, że “możesz być piękna w każdym rozmiarze”. No możesz, ale zdrowa to już niekoniecznie…

  3. Otyłość to choroba, niestety się szerzy i to u niektórych na ich własne życzenie. Mam nadzieję, że będzie jej coraz mniej i ludzie docenią sen, aktywność fizyczną i zdrowe jedzenie. Bo w końcu tutaj chodzi o nasz zdrowie, a nie tylko i wyłącznie o wygląd.

Leave a Comment