Jak efektywnie spalić tłuszcz? Wsiądź na orbitrek!

orbitrek fitness

Jak efektywnie spalić tkankę tłuszczową? Orbitek, czyli rowerek eliptyczny, stał się bardzo popularnym sprzętem Cardio we wszystkich siłowniach i salonach fitness. Nikogo już nie dziwi fakt jak ktoś wylewa na nim siódme poty. To urządzenie wręcz stało się swego rodzaju alternatywą dla biegania na bieżni, a tym samy zastąpiło wiele innych sprzętów na sali fitness.


Orbitek angażuje do pracy wiele partii mięśniowych niż popularne rowerki stacjonarny czy bieżnie. Zaliczany jest do dużego sprzętu fitness i porównywany gabarytami do bieżni czy dużego roweru stacjonarnego. Wykonywane na nim ćwiczenia łączą w sobie bieganie, jazdę na nartach, rowerze, a także marsz w górach. Zaangażowane są również ręce i ramiona. Dzięki temu pracują mięśnie nóg, ramion i tułowia.


Rodzaje rowerków eliptycznych

Wyróżniamy dwa rodzaju orbiteków: mechaniczne i magnetyczne. Generalna różnica między nimi polega na systemie hamowania koła zamachowego. W orbitekach mechanicznych hamowanie realizowane jest przez tarcie zmniejszające prędkość koła zamachowego. W orbiterach magnetycznych hamowanie koła zamachowego opiera się na działaniu pola magnetycznego lub elektromagnetycznego. Te ostatnie ze względu na to, że wykorzystują magnes lub elektromagnes charakteryzują się cichą pracą i większą wytrzymałością.


Jakie mięśnie angażowane są przy ćwiczeniu na rowerku eliptycznym?

Podczas wykonywania ćwiczeń na orbiteku zaangażowane są mięśnie kończyn dolnych, ramion, brzucha i pleców. Do najbardziej aktywnych można zaliczyć mięśnie: czworogłowe, dwugłowe, lędźwiowo-biodrowe, pośladków, ramion oraz mięśnie proste brzucha, a także tzw. mięsień prostownik grzbietu. Główną zaletą ćwiczeń na orbiteku jest to, że w trakcie treningu za bardzo nie obciążamy stawów kolanowych i bioder. Ćwiczenia na nim zaliczane są do rodzaju Cardio, ponieważ w trakcie treningu angażowany jest układ krwionośny i oddechowy. Praca siłowa na tym urządzeniu poprawia wydolność wytrzymałościową i oddechową, a spalanie tłuszczu jest efektem ubocznym. Ćwiczenia na rowerku eliptycznym nie przyczyniają się do przyrostu masy mięśniowej.


Jak trenować na orbitreku?

W zależności od stopnia zaawansowania możemy wyróżnić dwie szkoły:
Pierwsza bardziej dla początkujących osób zakłada prace ciągłą, która polega na dłuższym wykonywaniu ćwiczeń ok. 20-25 minut ze stałą intensywnością. Spalanie tkanki tłuszczowej jest na poziomie umiarkowanym. Tutaj wybieramy sobie jeden stały poziom trudności.
Druga to metoda dla bardziej zaawansowanych sportowców to metoda interwałowa. Charakteryzuje się zmienną intensywnością wysiłku. Ćwiczenia wykonuje się na przemian szybko i wolno. W tym wypadku osoby w trakcie pracy zmieniają sobie jeszcze poziom trudności, tak aby trening był bardziej zdywersyfikowany.
O wyborze techniki treningowej w głównej mierze powinny zadecydować indywidualne preferencje i możliwości.


Źródło zdjęcia – Designed by Freepik

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*