Najczęstsze przyczyny drgań na kierownicy? Sprawdź to!

mechanik-wyciera-kierownice

Drgania na kierownicy mogą być nie tylko uciążliwe dla kierowcy, ale też niebezpieczne dla podróżujących autem. Ich przyczyn może być wiele, od tak banalnych jak skrzywiona felga czy zużyta opona, po bardziej skomplikowane, takie jak awarie układu hamulcowego czy uszkodzenia elementów zawieszenia. Drgań na kierownicy nie wolno lekceważyć.


Drgania przenoszą się na kierownicę lub nadwozie, wyczuwalne bywają podczas hamowania na pedale hamulca. Drobne i przez długi czas bagatelizowane mogą doprowadzić do tragedii na drodze, dlatego, ze względu na własne i nie tylko własne bezpieczeństwo, należy je szybko zdiagnozować i jak najszybciej usunąć.


Ten artykuł Ciebie zainteresuje – Czy warto tuningować silnik? 


Jeśli wyczujesz drgania na pedale hamulca, w chwili, gdy zaczynasz hamować

Jeśli wyczujesz drgania na pedale hamulca, w chwili, gdy zaczynasz hamować, najczęściej powinieneś liczyć się z koniecznością naprawy układu hamulcowego lub kół. Jest to objaw uszkodzenia piasty koła lub układu hamulcowego. Wibracje mogą przenosić się na przednią część karoserii oraz kierownicę. Następnie auto zaczyna tracić stabilność podczas hamowania. Najczęściej przyczyną takich objawów jest skrzywienie przednich tarcz hamulcowych, co odpowiada za wyczuwalne drgania na kierownicy i nadwoziu. Kiedy tarcze hamulcowe mogą się skrzywić? Kiedy za mocno hamujesz przy skręconych kołach lub gdy wyjeżdżasz do głębokiej kałuży z rozgrzanymi hamulcami. Podobne objawy dają nierównomiernie zużyte bębny hamulcowe.  Za drgania może odpowiadać również piasta koła, którą uszkodzisz najeżdżając zbyt szybko na wysokie krawężniki. Piastę można uszkodzić po uderzeniu w krawędź głębokiej dziury w jezdni, a czego jak czego, to głębokich wyrw na naszych ulicach nie brakuje.


Jeśli kierownica zaczyna drgać podczas przyspieszania, możesz mieć problem z elementami układu napędowego

Jeśli kierownica zaczyna drgać podczas przyspieszania, możesz mieć problem z elementami układu napędowego. W samochodach z napędem na tylną oś lub z napędem na cztery koła może dojść do wyrobienia krzyżaków wału napędowego, a wtedy drgania będą przenosiły się na nadwozie.


Ten artykuł Ciebie zainteresuje – Naprawy smart


Jeśli masz zwyczaj dynamicznego ruszania na skręconych kołach, uszkodzisz przeguby półosi napędowych, gdzie najpierw zepsuje się krzyżak na półosi, a potem kielich. Naprawa może solidnie kosztować. Niekiedy nadmiernemu zużyciu ulegają poduszki zawieszenia zespołu napędowego. Poszczególne elementy tracą stabilność, mogą też zacząć wywierać nacisk na półoś, co spowoduje dodatkowe drgania.

auto-w-serwisie


Wielu kierowców spotkało się z denerwującym “biciem” na kierownicy podczas jazdy ze stałą prędkością

Wielu kierowców spotkało się z denerwującym “biciem” na kierownicy podczas jazdy ze stałą prędkością. Często niewyczuwalne do określonej prędkości, stają się coraz mocniejsze w miarę przyspieszania. Tu należy przede wszystkim sprawdzić, czy koła są należycie wyważone, przyczyna może też być ciężarek, który się przesunęła lub spadł, zaburzając równomierne wyważenie koła. Drgania przenoszą się nie tylko na kierownicę, ale też i na karoserię. Niezbędna tutaj może okazać się wizyta w zakładzie wulkanizacyjnym, gdzie koła zostaną zdjęte i ponownie wyważone. Nie jest to droga usługa, ponieważ całkowity koszt zamknie się maksymalnie w 100 zł. Gorzej, jeśli koła są wyważone, a przyczyną drgań są nierówności na oponie. Niemal niewidoczne gołym okiem wybrzuszenia na oponie, kwalifikują ją do wymiany, a to oznacza konieczność kupienia przynajmniej dwóch nowych opon… Jeśli jesteśmy przy kołach, to przyczyną drgań może być też skrzywiona felga. O ile stalowe felgi wyprostujesz  niewielkim kosztem, o tyle skrzywiona felga aluminiowa może kosztować krocie. Zwłaszcza, że aluminowe felgi trudno się prostuje i wyważa, zajmują się tym nieliczne zakłady i taki zabieg również kosztuje.

Jeśli zlekceważysz wibracje na kierownicy, musisz liczyć się z poważnymi konsekwencjami, ponieważ drgania przenoszą się na inne elementy i podzespoły a to prowadzi do uszkodzenia komponentów układu kierowniczego oraz zawieszenia. Możesz nawet unieruchomić samochód, jeśli uszkodzony zostanie przegub napędowy auta. Koszty naprawy mogą być horrendalne. Zaniedbania zawsze kosztują.


Autor artykułu:
Artykuł przygotowała firma Drogowi Pomocnicy z Warszawy zajmująca się całodobową pomocą drogową.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*