Na czym polega trening funkcjonalny

co to jest trening funkcjonalny

Ruch, chociaż tak dla człowieka naturalny, wciąż zdaje się być, we wszechobecnym siedzącym trybie życia, niedocenianą formą spędzania wolnego czasu. Aby jednak skutecznie rozpocząć zdrowy tryb życia, wystarczy zwrócić uwagę na to, jakie ruchy wykonujemy w ciągu dnia najczęściej i chcieć je powtórzyć – to właśnie ten rodzaj aktywności stał się inspiracją do stworzenia idei treningu funkcjonalnego.


Dlaczego warto podjąć aktywność fizyczną?

Podejmowanie regularnych ćwiczeń często wiąże się z chęcią zrzucenia zbędnych kilogramów, czy uzyskania wymarzonej sylwetki. Jednak aktywność fizyczna wiąże się także z szeregiem innych korzyści – dzięki ćwiczeniom możemy zapobiegać chorobom, żyć dłużej i cieszyć się dobrym nastrojem każdego dnia. Treningi zmniejszają prawdopodobieństwo wystąpienia chorób związanych z funkcjonowaniem układu sercowo-naczyniowego, co także pośrednio wpływa na obniżenie ryzyka udaru mózgu. Ponadto, przynoszą pozytywne efekty w leczeniu i prewencji cukrzycy, jak również pomagają w zapobieganiu osteoporozie. Co więcej, już w trakcie ćwiczeń możemy poczuć się lepiej – odpowiedzialna jest za to galanina – hormon wydzielający się w czasie aktywności fizycznej. Dzięki działaniu przeciwlękowemu, bierze udział w regulacji zachowania w sytuacjach stresowych i prowadzi do lepszego samopoczucia.


Trening – ale jaki?

Możliwości jest oczywiście mnóstwo. Warto przede wszystkim zastanowić się, jakich korzyści oczekujemy. Dla osób, które chcą wzmocnić swoje ciało, poprawić wydolność i kondycję, a przy tym wykonywać najbardziej naturalne ruchy, polecany jest trening funkcjonalny. Angażowanie mięśni głębokich podczas ćwiczeń czyni trening funkcjonalny doskonałym wyborem dla ludzi próbujących się uporać z bólami pleców i kręgosłupa, a także dla prowadzących siedzący tryb życia.


Zalety treningu funkcjonalnego

Na tle innych form aktywności wyróżnia się on tym, że umożliwia wzmocnienie mięśni całego ciała poprzez wykonywanie sekwencji ruchów podobnych do tych wykonywanych na co dzień. Dzięki doskonaleniu tych ruchów w szybkim czasie, zmniejsza się prawdopodobieństwo urazu podczas najprostszych czynności. Chociaż mogłoby się wydawać, że ta forma aktywności należy do łatwych, należy pamiętać, że aby była skuteczna, tempo wykonywania kolejnych serii musi być intensywne, a pierwsze efekty zaobserwujemy szybko. Jest to ciekawa alternatywa dla klasycznego treningu siłowego, która może się spodobać wielu osobom. Trening funkcjonalny pozwala zwiększyć równowagę, gibkość, czy stabilność, a sprawność mięśni głębokich przekłada się na skuteczną korektę wad postawy związanych z pracą na siedząco. Istotną zaletą jest także poprawa wydolności organizmu i ogólnej kondycji, co może być przydatne w trenowaniu innych sportów.

Aby skutecznie rozpocząć przygodę z treningiem funkcjonalnym, warto skorzystać z pomocy trenera personalnego. Dobierze on ćwiczenia w odpowiedni sposób – tak, by nie były one zbyt przeciążające. Ponadto, w czasie treningu personalnego czujne oko trenera wychwyci popełniane błędy, co finalnie może prowadzić do uniknięcia kontuzji. W przypadku treningu funkcjonalnego poprawna technika wykonywania sekwencji ruchowych jest szczególnie istotna!


Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*